Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 september 2020

retro bokmärke à la återvinning

Jag fick en Alice Lyttkens av min mor på finska, har redan den på svenska och kommer inte att läsa den fint översatta, och jag känner ingen som kan eller vill. Ändå konstigt att slänga,  sparade kortet som bokmärke.
Kanske  Gerd, BP har bokmärken, Boklysten har samlat på bokmärken.

19 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Allt som är platt funkar som bokmärke, extra kul om grejen har en egen liten historia att berätta!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan. och de gamla bibliotekskorten är ju vackra, väcker minnen ❤️

Boklysten sa...

Kul!, de där bibliotekskorten kommer man ju ihåg! I mina första lånade böcker skrev bibliotekarien för hand, men sen kom "nymodigheter" som stämpel...

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, härliga tider, inte kan en slänga om man hittar ❤️

Christina Karlsson sa...

Alltid fint med nya bokmärken!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, eller nya gamla!

Ama de casa sa...

Åh! Dom där lånekorten minns jag så väl! Fast jag har inget kvar - lämnade liksom tillbaks alla böcker jag lånade ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, just denna bok kommer från en nerlagd finsk skola i Uddevalla... om ingen ville ha böcker så slängdes de...

Ama de casa sa...

Men vad konstigt? Min kommentar (och dom andras) är från 2018? Är det ett återvunnet inlägg?

Geddfish ♥ sa...

Lånekort i böckerna, ja. Det var några år sen. Hade sånär glömt detta.
Men funkar ju fint som bokmärke!

Klimakteriehäxan sa...

Det gör alltid ont att slänga en bok.

Klimakteriehäxan sa...

Oj, återanvänt inlägg från 2018! Det var ju originellt, att de gamla kommentarerna följde med!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ inte så stor åtgång av finska böcker, hade ju originalet på svenska.

Klimakteriehäxan, alla finnar är gamla i Göteborg, de har inte plats för fler böcker.

Znogge sa...

Det är mycket som kan fungera som ett bokmärke!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, speciell känsla med dessa gamla kort.

Susie på Stjärnarve... sa...

Vågar man erkänna!? Jag använder aldrig bokmärken, jag viker alltid ett hörn. Jag vet, det är hemskt men jag tycker faktiskt att det ska synas i ens böcker att man läst dom.....
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, hundöron är en styggelse, även i egna böcker... värst i biblioteksböcker 😒

BP sa...

Det bibliotekskortet är ju kult! Men böcker ska absolut läsas i originalspråket, om man nu kan språket vill säga. Man tappar alltför mycket i översättningar tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

BP, originalspråk är bäst men jag är ändå glad att vi har bra översättare, eftersom jag inte kan så många språk.