Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 augusti 2020

Summer av Ali Smith

"Apparently her mother said it, and her mother's mother said it. I think that makes swifts a bit like a flying message in the bottle. There's a poem by the poet Emily Dickinson that I like. It says (thought it says it more poetically than I am here) what would happen if you split a lark open? Ihave a vision that if you were to open a swift, metaphorically of course, the rolled-up message they carry inside them is the 
unfurled word
    SUMMER
" (sid 119)
Summer (2020) av Ali Smith är sista delen av hennes årstidsböcker.
The Seasonal quartet concludes in 2020 with Summer In the present, Sacha knows the world's in trouble. Her brother Robert just is trouble. Their mother and father are having trouble. Meanwhile the world's in meltdown - and the real meltdown hasn't even started yet. In the past, a lovely summer. A different brother and sister know they're living on borrowed time. This is a story about people on the brink of change. They're family, but they think they're strangers.

   "What's in the paper today, then? she says.
    Thugs and showmen in power, he says. Nothing new. A clever virus. That's news. The stocks and shares will shake. There'll be people who do very well out of that. One more time we'll find out what's word more, people or money.
    He thinks of his mother's face. All her family money went in the hyper.
" (sid 160)
Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag har två av av årstidsböckerna och tänker skaffa de båda andra också. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst är Ali Smith bra.

Monika sa...

Känner igen namnet, men har inte läst något av henne.

Mösstanten sa...

Tack för smakbiten! Ali Smith är väldigt speciell.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, då har du trevlig läsning som väntar.

Mösstanten, Ali Smith skriver annorlunda, jag har tyckt om det jag läst, underbar samtida författare.

Znogge sa...

Tack för smakbiten!

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon av böckerna men hört de ska vara bra.

Lottens Bokblogg sa...

Är lite nyfiken på den här författaren

Paula sa...

Jag ilade genast iväg till mitt biblioteksregister, tyvärr finns bara två av böckerna här, o det på svenska. Hade hellre läst dem på engelska. Vilken är den första? Kan ju göra ett fjärrlån...
Tack för smakbit, trevlig söndag

Bokdamen sa...

Tänkt att jag ska läsa något av författaren men det har inte blivit av än. Tack för påminnelsen och smakbiten!

Boklysten sa...

Känner inte till de böckerna. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Tycker mig känna igen författarnamnet. Kanske härifrån. :)
Tack för smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag har läst mer av Ali Smith :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Har inte läst något av författaren.

femfemman sa...

Ett bra tag sedan jag läste böcker på engelska. De sista var Hungerspelenböckerna. Är lite för otålig, vill framåt i handlingen, gärna skumläsa lite... och det är svårt då man läser på ett främmande språk. Det händer ju att man för läsa om för att förstå... och som sagt.... min otålighet sätter stopp för det.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, var så god.

Anna-Lena, det finns olika böcker och olika sätt att läsa.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Jag har bara läst Autumn av Ali Smith. Får se om jag läser de andra tre i kvartetten.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Vår tyckte jag om.

Stjernekast sa...

Perfekte omgivelser på bildet av boken. Sommer! Jeg har Høst og Vinter i bokhyllen min. Ikke lest Smith enda. Har forstått hun skriver kvalitet og er populær. Takk for smakebiten. Håper du har hatt en god søndag og får en fin mandag.

Heidi.

Hanneles bokparadis sa...

Heidi, en fin författare, önskar dig en bra dag.