Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 september 2020

kontraster i vardagen - fem en fredag

1 Vad är det dummaste respektive smartaste du gjort den här veckan? hoppat över städningen, tränat varje dag.
2 Vad är det bästa respektive värsta du ätit under veckan? årets första sushi igår med japanskt risvin och misosoppa, kunde låtit bli den sista kvällsmackan.
3 När under veckan var du gladast och när var du mest ledsen? glad när äldsta sonen ringde igår, trevligt att prata, kul att simma med femåringen, ledsen när jag tittar på bergstallen på grannens berg som bortsågat, kanske en hundraåring.
4 Vad fanns för mycket respektive för lite av under veckan? formklippt buskar i trädgården, hann inte färdig.
5 Vad ser du fram emot under nästa vecka, och vad bävar du för? sonen ska bjuda på middag, gillar inte min nya tandhygienist.
Fem på fredag hos: Elisa Matilda.

24 kommentarer:

Ama de casa sa...

Trist när gamla träd jämnas med marken.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, verkligen, det tar minst ett halvt sekel för nytt att växa upp, och på ett berg kan man inte plantera något, man ska var rädd om det som växer och trivs.

Klimakteriehäxan sa...

Vem gillar egentligen sin tandhygienist ...? Min är iofs trevlig, men jag hatar att gå dit!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag har haft flera trevliga tandhygienister med ömma händer, denna är hårdhänt

Ingrid sa...

Tandhygienist hör till det absolut värsta och något jag bävar för, men årets besök är avklarat som tur är.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, tänk att vara så opopulär... 😳
Trevlig helg!

znogge sa...

Trist och vemodigt när stora och pampiga träd jämnas med marken. Jag är glad för att den lilla familjen fällde minimalt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, sant, denna var inte så hög men bra insynsskydd och vacker. Roligt för barnen med riktiga träd, ger även skön skugga vid +30˚C värme.

Mrs Calloway sa...

misosoppa är gott. förfärligt med tandhygienister. jag får nya hela tiden och det gillar jag inte

tantaugusta sa...

Vad gott med sushi! Det har jag inte ätit sedan jag började jobba hemma i mars, annars är det en rätt vanligt förekommande lunchrätt.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag hade samma tandläkare över 30 år...

tant Augusta, jag njöt av sushien, börjat gå ut och äta ibland.

femfemman sa...

Men snälla, tandhygienist är väl inte värre än andra. Jättebra att få tänderna omskötta och rengjorda. Man känner sig superfräsch efter besöket. Vad jag har svårt för, det är ju det pris som tandläkarnas skrå tar för sina behandlingar. Skitdyrt!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har träffat fina tandhygienister under 40 års tid, kändes bra efteråt... men den nya är inget vidare, hade svårt att äta en vecka, öm i hela käken!

Geddfish ♥ sa...

Nu blev jag sugen på sushi. Får ta det nån dag.
Jag bävar aldrig för tandläkare eller hyggor, men jag råkade faktiskt ut för en riktigt hårdhänt en gång och det vill jag inte igen!

Veiken sa...

Inte roligt alls när man inte tycker om sin tandhygienist. Inte heller roligt när riktigt gamla träd sågas ner.
Det är alltid roligt att läsa vad folk svarar på olika frågor! :)

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ jag hade jättefin tandläkare över 30 år!

Veiken, visst är alla svaren kul läsning :)

Bokdamen sa...

En del tandhygienister är väldigt hårdhänta och håller på i evigheter. Andra mjukare men ändå bra, noggranna.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, väldigt olika, vi får se om jag byter.

BP sa...

Att hoppa över städning kan aldrig vara dumt. Jag skulle säga att det är väldigt smart;-)
Du får visa dina formklippta buskar någon gång. Alltid roligt att se vilka figurer du klippte.

Hanneles bokparadis sa...

BP, dammtussar kan vara ett bevis på att man gjort något roligare :)
Lite bilder på min trädgård:
http://formklippningtopiary.blogspot.com/search/label/My%20own%20garden

Boklysten sa...

Hoppa över städningen är väl inte så dumt! Det finns massor med roligare saker att göra än att städa.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, håller med, som att läsa en god bok.

Paula sa...

Haha, jag tog också upp avsaknaden av städning, något jag inte lider speciellt av. Och så trist med trädet, jag blir mer och mer trädkramare ju äldre jag blir.
Kan man gilla en tandhygienist?

Hanneles bokparadis sa...

Paula, bra tandhygienist kan man åtminstone stå ut med.