Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 oktober 2020

Ett nytt England av Valerie Kyeyune Backström

 "Det kändes mer som arbete eller något annat. Till alla tillställningar, middagar, luncher krävdes en look. I övrigt kändes det menlöst. Som att leva som Melania Trump, världsfrånvänd, gå runt i sitt kök i skyhöga Balmain-klackar, plocka en blomma i sin trädgård iförd en vintage safarijacka från YSL och blodsdiamanter." (sid 93)

Ett nytt England (2020) av Valerie Kyeyune Backström är hennes debut och en berättelse om en kvinna från Europa som har kommit till Los Angeles. Med ett enda mål, en enda plan: att klättra. Att lägga staden under sina fötter. Att nå till de vita husen som lyser som prästkragar i Hollywood Hills. Att omvandla sin ungdom till något beständigt, en roman om pengar, killar och amerikanska solnedgångar. Modernista.

  "Man kunde träna.
    Man kunde shoppa.
    Man kunde städa hemmet, dra i gång någon omorganisering och sedan skrika ut direktiv till hemhjälpen. Eller ännu bättre, anlita någon coach, någon vars livsuppgift var att organisera garderober enligt feng shui, eller utsätta hemmet för ett patenterat utrensningssystem som skulle öka ens produktivitet och livslycka.
" (sid 88)

Flera smakbitar: HÄR .

30 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

hittills okänd bok för mig. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en helt ny debutant.

Monika sa...

Inte direkt en ny historia, den har man ju både läst och sett otaliga gånger. Ett tacksamt ämne, kan man nog säga.

femfemman sa...

Njaee, nej...inget liv som tilltalar mig att läsa om. Men boken kan säkert passa många. 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Monika, för mig ganska ny historia.

Anna-Lena, ett ironiskt sätt att beskriva vad som händer när ens drömmar uppfylls.

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Ett inte helt ovanligt tema men inget liv för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ett andorlunda grepp om temat.

Lottens Bokblogg sa...

Det var dagsaktuella smakbitar.

tanthuset.blogg.se sa...

Intressant smakbit än en gång!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, ibland är böckerna väldigt snabba och aktuella.

Mia, bäst att vara försiktig med vad man önskar.

Robert W sa...

Jag vill inte ha nån coach som har synpunkter på mina garderober. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Sett boken på jobbet. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, många (?) som har personal shopper för att hjälpa till med sina klädinköp...

Bokdamen, klart intressant bok.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! hade aldrig hört talas om den förut.

astridterese sa...

Jeg tror ikke jeg ville levd som Melanie Trump. Det må være et liv fullt av kompromisser og hvor alle vet hva du gjør og hvor du er til enhver tid. Da setter jeg for mye pris på min frihet :-)
(Det er nå mulig å legge inn link på bloggen min)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, helt ny bok.

AstridTerese, kanske någon som är avundsjuk på henne... eller inte :)

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten den har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, helt ny bok, intressant vinkling.

Anna sa...

Denna har jag läst, men var inte stormförtjust. Hoppas att du gillar bättre :-)

Hanneles bokparadis sa...

Anna, gillar och gillar, intressant värld :)

Boklysten sa...

Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Först tänkte jag att o nej ämnet är dödtrist, sen läste jag lite mer om boken och tänkte att jaa, är den bara välskriven så kan den vara ett intressant inlägg i debatten! Så tack för smakbit, ska kolla om biblan handlat in den.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god.

Paula, boken är inte riktigt vad den ger sken av.

KajsaLisa sa...

Den amerikanska drömmen verkar leva fortfarande :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, men man blir inte lycklig :)

Mösstanten sa...

Vore intressant att läsa, kanske.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en bladvändare om en värld som man inte är så bekant med, och om risken att önska mer än man kan hantera.

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna och ha en fin start på den nya veckan :-)

Ylva sa...

Målande beskrivning av Melanie Trump.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, önskar detsamma!

Ylva, ett annorlunda liv, kan det kallas för liv...