Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 april 2021

Shakespeare och jag

Shakespearehörna i min trädgård.

Vad betyder böcker och läsning för dig?  jag kunde läsa innan jag började skolan, vilket inte var någon fördel på den tiden. Nu är böcker en viktig hobby, parallellt med trädgård, mysig avkoppling och bra plats för läsning.

Hur uppmärksammar du Världsbokdagen på fredag?
undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga, jag har förklarat för barnbarnen att i många fattiga länder lär inte barnen läsa, speciellt inte flickor, och att många barn har ont om böcker, och att bibliotek är toppen.
                                                         Världsbokdagen 2021.

Foto: Hannele L
William Shakespeares föddes den 23 april 1564 i Stratford-upon-Avon, kanske plockar jag fram något passande ur bokhyllan och läser honom.

17 kommentarer:

Robert W sa...

Jag gillar rubriken "Shakespeare och jag".

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, vi har ett förflutet - och ett hörn i min lilla trädgård 🇬🇧

Klimakteriehäxan sa...

Åhå, är det Shakespeares födelsedag som är upprinnelse till alltihop kanske?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, den mannen lever fortfarande, även Cervantes och några till.

Scott Lord on Silent Film, Swedish Silent Film, Danish Silent Film, sa...

Thank you. I have had several online courses on Shakespeare and am interested in how Scandinavians feel. We also like Strindberg and Ibsen in America.

femfemman sa...

Icke firare. Av något, mer än barnbarnsfödelsedagar.
Men antagligen läser jag något ur pågående bok. För det hör jag ju oftast!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, kanske inget privat firande men inspiration, speciellt där böcker saknas.

Znogge sa...

Själv lärde jag mig läsa tidigt också men upplevde aldrig att det var en nackdel utan tvärtom!
En viktig dag tycker jag :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, minns dagen ännu, mitt första ord!

Mrs Calloway sa...

Annars kan du ju läsa något ur Don Quijote och Sancho Panza. och så kan du ju ge maken en bok och en ros som de gjorde förr i Spanien

KajsaLisa sa...

Jag var nere i Gambia för flera år sen, då tog vi med skrivmaterial ned och skänkte bort. Det är enda gången jag åkt hem med mindre vikt än den jag åkte ned med.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, allt är lika tilltalande 🌹

KajsaLisa, fint, många saknar allt det som är så självklart här.

Ama de casa sa...

Jag kunde också läsa innan jag började skolan. Dom flesta i klassen kunde det :-)

Lena i Wales sa...

Jag har ju dyslexi, så var väl inte så framstående med läsandet, men detta blev bättre och bättre med åren. På den tiden "fanns" ju inte dyslexi, utan man ansågs nog lite mer som dum när man inte fick ihop bokstäverna.
Bilden påminner mig om mina trevliga besök i Stratford-upon-Avon.
Födelsedag för honom imorgon.
Trevlig torsdag!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, vår lärare verkade tro att ingen kunde ens alfabetet...

Lena I Wales, nu får vi hoppas att dyslektiker får hjälp, finns bra tekniska hjälpmedel, och på universitetet kan man få lyssna på läroböcker. Ha en fin dag!

enligt O sa...

Klart vi ska fira Shakespeare idag också!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, tänk att leva flera hundra år... men människan är sig lik.