Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 maj 2021

Elsie Johansson 90 år

Till tågresenärerna
Tyck synd om alla fula små
stationssamhällen
där aldrig i livet
du kan tänka dig att bo.
Förakta inte!
Överallt finns rum
som någon älskar.
Runda små dukar
av vit spetsbrodyr.
Elsie Johansson har inför sin nittioårsdag gett ut boken Bladet från munnen, mest känd är hon för Nancy-trilogin. Hon debuterade vid femtioårsålder. Jag har lyssnat när hon var på Hisingen och berättade om sitt liv och författande. Hennes dikter är läsvärda, väcker många tankar och bilder.
Elsie Johansson berättar och läser ur Då nu är jag.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Elsie Johanssons Nancytrilogi är så bra!

Hanneles bokparadis sa...

Misstanten, verkligen, Elsie har skrivit mycket bra, hon har erfarenhet.

Ama de casa sa...

Sån där poesi som inte rimmar igen... Inte mina favoriter.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, har du kollat innehållet...

Lena i Wales sa...

Har inte läst Nancytrilogin, men författarinnan verkar intressant.
Ha det bra på Bästkusten!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, vårvärmen har inte riktigt nått hit, men det blommar för fullt, överallt!

Klimakteriehäxan sa...

Hörde en radiointervju med henne inför 90-årsdagen. Skärpt dam!
Fler borde läsa "Kvinnan som mötte en hund".

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Elsie är verkligen klok.

Ama de casa sa...

Ja, jag har kollat innehållet och det tilltalar mig fortfarande inte.