Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 juni 2021

Den motvilliga resenären av Jenny Diski - smakbit

"Den jävla sagan om den jävla ringen som hade blivit filmad i Nya Zeeland och nyligen vunnit ett helt uppbåd med Oscarsstatuetter. Det bor inte mer än fyra miljoner människor i landet och jag fick ett intryck av att nästan alla antingen hade medverkat i filmen (man hade tydligen sökt statister som endera var över två meter eller under en och tjugofem) eller blivit störda ev den, så den var föremål för stor nationell stolthet. Det är inte min sak att döma. Som jag sade brydde jag mig inte om var jag befann mig just då, fast jag kanske skulle ha föredragit att vara på månen" (sid 22)

Den motvilliga resenären av Jenny Diski är väldigt trevlig läsning, hon skrev i Göteborgs-Posten många år, känner igen mycket av det hon skriver. Diski trivs bäst hemma i soffan, ändå har hon fått status som reseskildringarnas drottning. Med skärpa, humor och självironi beskriver hon sin resa till Nya Zeeland. När hon känner sig dålig, så kan hon lika gärna läsa broschyr i hotellrummet om utflykten till kalkstensgrottan med lysmaskar, surrogatbesök.

Diski hur en stuga i Somerset två månader, läsa och skriva i stillhet, hålla si undan Bonden som hur ut. Inte gå ut utan ägna sig åt sin imponerande bokhög hon tagit med sig. För att få uppleva mörkrets stillhet reser hon till Lappland. Det perfekta stället för ensamhet och kontemplation kan man tro. Men när en engelsk författare är på besök vill inte Kirunas turistbyrå att hon ska stänga in sig i en stuga en månad, som hon tänkt sig utan lägger upp ett späckat schema med vildmarksäventyr.

"Jag har aldrig varit mycket för promenader. Jag är lättefull till min natur; ogillar att röra på mig. Lite newtonsk. Inaktivitet är min grej. Status quo, stillhet i nuet är vad jag strävar efter. Jag är förhärdad i det avseendet, inte bara passiv. Den högljudda befallningen "Gå och gör något" ekar genom min barndom och tonårstid. Jag satt och dagdrömde och läste. Jag gjorde något. Alltid." (sid 103)
                                                                                       Flera smakbitar: HÄR.

18 kommentarer:

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den låter intressant :D

Trevlig nationaldag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, önskar det samma 🇸🇪 och Göteborg 400 år, firar att jag bott här 50 år 🙂

Monika sa...

Ja, bara för att man sitter stilla så betyder det inte att man inte gör något 😁

Lottens Bokblogg sa...

Varför reser hon då om hon tycker så illa om det? Byt jobb...

Hanneles bokparadis sa...

Monika, klokt sagt och tänkt

Lotten, författare blir inbjudna hit och dit...

Ama de casa sa...

Låter som en trevlig bok - tack för smakbitarna :-)
Ha en fin nationaldag!

Mrs Calloway sa...

den boken har jag läst men fick nu lust att läsa om. "gå ut i solskenet och lek!" är en uppmaning jag är lätt allergisk mot. tänk, om jag inte ville leka? tänk om jag ville läsa?

Hanneles bokparadis sa...

Ama, kanske lite för långsam för dig 🙂

Mrs Calloway, Diski gillade inte heller den utmaningen, som vuxen gör hon precis vad hon vill

Bokdamen sa...

Uppmaningar eller tillsägelser av det där slaget gillar jag inte. Jag gör det jag vill göra. ;) Inte läst författaren men hon står på läslistan. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, man får hoppas att man inte säger sånt själv

Cinnamon sa...

Har läst annat av Diski men inte denna. Tack för smakbiten!

Anna sa...

Denna fyndade jag på loppis för ett tag sedan, men den väntar fortfarande i hyllan. Tack för påminnelsen!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, tycker mycket om att läsa Diskis texter.

Anna, visst kan man göra fina fynd på loppis.

Sara Pepparkaka sa...

Jenny Diski hör till de författare jag skulle vilja läsa något av.

Augusta sa...

Jeg har lest en del om Diski og årene hun vokste opp hos Toni Morrison. Men har ikke lest noe av henne. Kanskje på tide. Liker du denne boken?

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag vill läsa mer av Diski.

Augusta, Diski verkar ha haft det tufft.

Mösstanten sa...

Denna åker in i läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en bok man gärna läser om.