Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 augusti 2021

städtips - helgfråga

1
. Vad läser du nu? Städa hållbart med Ekotipset : husmorsknep och ekohacks (2021) av Ellinor Sirén, även gamla tanter kan lära sig nygamla tips och tekniker. Många bra tips om att få liv i torra tuschpennor, missfärgningar i toa, rengöra kakelfogar, mikron, rädda illaluktande skor, ta bort hundkissfläckar, rädda utemöbler, smutsiga bilsäten med mera. En bra bok att ha hemma i städskåpet.

2. Har du något boktips? Läs en bok du tyckte om som barn.

Mias Helgfråga Sommar
3. Har du ett semestertips att dela med dig av? Plantera ännu fler påskliljor och tulpanlökar i trädgården.

17 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Tack för tipsen, boken låter toppen

Hanneles bokparadis sa...

Mia, många bra användbara tips även för äldre husmödrar.

Klimakteriehäxan sa...

Det där med barnboken tycker jag var en god idé.

Mrs Calloway sa...

jag tycker det verkar som om en kan städa med bikarbonat för hela slanten. och en slatt grönsåpa. husmorsknep gillar jag.

Sara Pepparkaka sa...

Den där städboken rekommenderade sommarjobbaren på vårt bibliotek också.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, mysigt med lite nostalgi.

Mrs Calloway, fanns andra fina tips också

Sara, riktigt användbar.

Bokdamen sa...

Verkar vara en intressant bok. Gulsåpa eller grön är bra till mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag använder handdiskmedel till mycket, fönster och annat.

Robert W sa...

Plantera påskliljor låter som en trevlig idé.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, de kan ge glädje flera år 🌼

Znogge sa...

Städboken låter intressant för det finns många bra knep.

Trevlig fredag!

Mösstanten sa...

Det verkar vara en mycket användbar bok. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, inte fel att lära sig nya bra knep.

Mösstanten, bra register också i slutet av boken.

Lena sa...

Tack för boktipset.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, många bra tips.

Åsa sa...

Vilket fint boktips, det kanske man skulle göra! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, många användbara tips.