Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 november 2021

Sara Danius debut

Försök om litteratur
(1998),  en trilogi om essäer av olika författare och olika ämnen: Försök! Så löd vår uppmaning. Försök att ringa in vad som verkligen intresserar dig i dagens litteratur, konst och teater, eller överhuvudtaget vad som ligger dig varmt om hjärtat. Resultatet har blivit tre böcker med personligt hållna essäer. Bland de skrivande som hör till landets tongivande återfinns författare, konstnärer, skådespelare, forskare och kritiker. 
 
 Danius skriver sex korta personliga essäer om Litteraturens död:

   "Pappa var gymnasielärare i historia och svenska. Varje morgon studerade han Svenska Dagbladets kultursida med utomordentlig noggrannhet. Han betraktade det som sin skyldighet att begrunda herrar professorers artiklar under strecket; ofta rättade han deras språkliga försummelser, också det en plikt. Han samlade på inträdestalen i Svenska Akademien. Han följde med i den historiska och litteraturhistoriska forskningen och införskaffade till och med Roman Jakobsons Poetik och lingvistik. Därtill behärskade han konsten att binda in böcker.
     Julen 1986 gav pappa mig Horace Engdahls Den romantiska texten, anmäld av Thure Stenström i en entusiastisk understreckare i Svenska Dagbladet några månader tidigare. Då hade jag en fil.kand. med litteraturvetenskap som huvudämne, med särskild inriktning på modernistisk lyrik, och hade gjort mina första försök som kritiker på Dagens Nyheters kultursida. Pappas julgåva var symbolisk på flera sätt. Pappa var den åldrande läraren och jag den ännu lyssnande eleven som just börjat söka mig egna vägar. Min far var född 1907.
" (sid 8) 

Sara Danius doktorsavhandling från 1997 gavs ut som bok under titeln The Senses of Modernism: Technology, Perception and Aesthetics (2002).

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det här verkar intressant. Du tar fram många guldkorn. Det skulle kanske vara spännande med samma upplägg idag.

Hanneles bokparadis sa...

Mössstanten, flera kunniga personer, alltid intressant läsa Sara Danius texter.

znogge sa...

Sara Danius texter är intressanta tycker jag.

Ha en bra måndag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, detta är väldigt personligt, och intressant läsning om vad som har påverkat Danius vägval.

Ama de casa sa...

När jag hör "Sara Danius" kommer jag osökt att mest tänka på hennes kreation på Nobelfesten. Vågad, fast på ett tvärtomvis om man så säger :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det finns nu ett par böcker om hennes underbart personliga klädval, hon lyfte svenska designers.