Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 februari 2022

vårutgivningens godbitar - helgfråga

 
  Nyfiken på:
* Trofast och ädel natt (översättning Stewe Claeson) av Louise Glück.
* En kvinnas frigörelse av Édouard Louis.
* Feministisk teori: Från marginal till centrum av Bell Hooks.

Vårutgivning har börjat komma på de flesta förlag. Har ni kollat ut någon godbit?
undrar: Mia i Helgfrågan.

Vilka böcker ser du mest fram emot att läsa i vår? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

18 kommentarer:

femfemman sa...

Jag ser fram emot att läsa en del ur min pockethög. Påfyllt!

Klimakteriehäxan sa...

Nån Gluck blir det nog inte för mig, nånsin. Edouard L fick jag nyss tips om, men just denna bok fanns inte på Nextory när jag tänkte läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, haha, det känns betryggande 🙂

Klimakteriehäxan, jag har tyckt om det jag läst av Glück, hon är ganska lättillgänglig.

Mrs Calloway sa...

jag gillar Glück. hon är verkligen inte svår

enligt O sa...

En kvinnas frigörelse vill jag verkligen läsa! Dags att bekanta sig med Glück också.

Christina Karlsson sa...

Å, jag har massor "att läsa böcker" som ligger och väntar, men vilken jag ska ta härnäst har jag ingen aning om. Blir lite nyfiken på Zlatanboken som du visar i bild.

Allt gott!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Glück är sån man gärna plockar fram och läser om.

enligt O, jag köar för Édouard Louis bok på biblioteket.

Christina, Zlatan är intressant, duktig och kontroversiell, många böcker man vill läsa, ha en bra dag.

Scylla sa...

Bell Hooks har jag tänkt att jag ska läsa. Har sparat ner Ain't I a Woman på Storytel.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag köar på biblioteket 🙂

Ama de casa sa...

Zlatans bok skulle jag vilja läsa :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, inget hindrar dig att läsa den ⚽️

Klimakteriehäxan sa...

Här blev det alltså två flugor i en smäll!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, har alltid gillat återvinning 🙂

Mia Eggimann sa...

Spännande det var nog inga jag kollat upp

Hanneles bokparadis sa...

Mia, lyrik och ett par feministiska nyheter som jag är nyfiken på.

Åsa sa...

Smart. Där fick du in svar på två frågor. ;)
Böckerna dina känner jag inte till.

Lena sa...

Tack för tipsen. De där måste jag kika närmare på.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, bra återvinning 🙂 böckerna ganska nya.

Lena, jag lånar böckerna på biblioteket.