Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 november 2010

Olästa böcker i bokhyllan?

Bilden är från ett privat bibliotek i ett engelskt slott.
Boktokig funderar över olästa böcker, roligt eller störande? Jag har alltid sett bra böcker som en skatt, jag  uppskattar om jag kan hitta boken jag funderar på snabbt i min egen bokhylla. Jag använder biblioteket också, speciellt för romaner, som jag vill läsa men inte nödvändigtvis äga. Numera försvinner böckerna fort ur bokaffärerna, antikvariat är en skattekista, när man letar efter vissa författare, man har ju sina favoriter och vill gärna läsa fler av en bra författare. Jag mår bra i ett rum fullt med böcker, en speciell känsla, rofyllt.

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag instämmer- fyllda bokhyllor och böcker (även på tvären) är faktiskt rofyllt att titta på- och böcker tycker jag är levande väsen... de talar nog till varandra.. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, det är jag säker på :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det bästa jag vet är rum fyllda med böcker, hem med böcker överallt, böcker som har lästs, ska läsas - hemtrevligt!

Hanneles bokparadis sa...

Eva, håller med dej, visst är det hemtrevligt.

Anki sa...

Vilken vacker bokhylla!
Du har kul bloggen, jag söker att lär mig svenska mer med din blogg. :D
Ursäkta min svenska...

Hannele på Hisingen sa...

Almafiina, kul att du hittade hit :)