Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 oktober 2011

Vem är Tomas Riad?

Ledamot på stol nummer 6 efter Birgitta Trotzig i Svenska Akademien. Tomas Riad är professor i nordiska språk, jag letade efter något att läsa han skrivit, hittade inget skönlitterärt, inga dikter. Jag hittade artiklar om generaliserad accent i Östra Svealand... där han varit redaktör, ganska nördig är han: prosodi i svenskan, tonaccent, osynliga former i ordbildningen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har du hört honom sjunga?

Hannele på Hisingen sa...

freden, nej, men jag tror att han är musikalisk för att kunna hålla på med accent och prosodi..

Monika Häägg sa...

Ursäkta, men jag tycker faktiskt det låter en aning trist. Inte en enda liten dikt eller bokrad? Prosodi är kanske en viktig kunskap...

Nattens bibliotek sa...

När jag läste svenska på Universitet för ett antal år sedan höll han en kurs. Jag tyckte att han var en blev figur. Tycker även nu att han känns lite blev.

Hanneles bokparadis sa...

Monika Häägg, vi får se vad han kan bidra med...

Nattens bibliotek, inte alla som har "osynliga former i ordbildningen" som intresse.

Nobelgrottan sa...

Tomas Riad är, enligt egen utsago, en periodare när det gäller läsning. Han har aldrig skrivit något skönlitterärt och kommer förmodligen aldrig att göra det. Han hatr bl. a. forskat om relationen mellan språk och vers. Här finns en av hans föreläsningar om detta http://www.nordiska.su.se/content/1/c4/78/98/Sprak_musik_versKonserthuset.pdf


En intressant artikel av honom i Språktidningen http://www.spraktidningen.se/artiklar/2008/04/bork-bork-bork-ehula-hule-de-chokolad-muus


Dessutom är han en duktig violinist. Musikalisk utan tvekan alltså. :) Återstår att se vad han har att tillföra med i Akademien.

Hanneles bokparadis sa...

Nobelgrottan, trevligt att träffas :)
Jag anar att han är musikalisk eftersom han forskar i accent och prosodi, inte alla förunnat att förstå sej på sådant.