Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 juli 2012

Passion för pioner

Min passion för pioner av Hermann Krupke innehåller massa fina bilder, tips och skötselråd för han är den verkliga pionkungen i Sverige. Boken ger svar på de flesta frågor och har även en intressant litteraturlista.

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Pioner är verkligen praktfulla. Tyvärr lyckas jag alltid ta död på de stackars exemplar jag har- kanske skulle jag investera i Krupkes bok... :-)

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, då planterar du dina pioner för djupt, de är väldigt tåliga.

Fru E sa...

Har några pioner på tomten som blommar för fullt nu, är nästan utblommade. Visst är det en vacker blomma! Synd bara att den inte blommar så länge.

Hanneles bokparadis sa...

Fru E, underbart är kort :)

mimmimarie sa...

Vacker två veckor om året, trist i 50 veckor tyvärr.

Hannele på Hisingen sa...

Mimmimarie, jag tycker många pioner har vackert bladverk också.

Mrs Calloway sa...

i år bar min gamla pion äntligen förstått att den ska blomma med flera än två blommor. nu prunkar den med hela nio. men så fick den också lite gödning

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, toppen, lagom gödning kan hjälpa, för mycket kan ge bara massa blad.

Nattens bibliotek sa...

Pioner är min absoluta favorit. I en trädgårdstidning för några år sedan läste jag att pioner är trädgårdens charmtroll. Ja det stämmer verkligen:)

Hanneles bokparadis sa...

Nattens bibliotek, bra sagt!