Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 december 2012

Vitlöksballaderna

Vitlöksballaderna av Mo Yan är en stark och grym bok, han kan verkligen beskriva hemskheter. Bönders uppror i Paradiset (!!) mot den korrupta och maktfullkomliga kinesiska byråkratin slutar inte lyckligt, inte för Gao Ma, som fått helt orimligt hårt straff för en bagatell. Eller så var det lyckligt för honom i alla fall.

9 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

och lortiga farmor som skiftade färg när de sprutade vatten på henne i fängelset!

Bokmoster sa...

Kanske blir det den boken jag väljer, när jag ska läsa något av Mo Yan.

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, egentligen ganska hemskt...

Bokmoster, jag är lite trött på hemska berättelser.

Ingrid sa...

Jag läste "De röda fälten" och jag fick hoppa över ganska många sidor. Förmodar att Vitlöksballaderna bjuder på en hel del gräsligheter också.... Jag får hämta andan ett tag tror jag....

Znogge sa...

Vissa böcker kan man bara läsa kortare stycken av. Behöver pausa för att läsa vidare på grund av innehållet.

Mrs Calloway sa...

både Vitlöksballaderna och Det röda fältet var hemska bitvis. men Det röda fältet tyckte jag mycket mera om.
den hade så mycket annat också

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, samma här, jag vill inte heller läsa gräsligheter....

Znogge, försöker undvika såna böcker.

Mrs Calloway, värst är väl att det inte är fantasi.

mimmimarie sa...

Det räckte med det röda fältet för min del. Det finns för mycket hemskheter i verkliga livet för att jag ska läsa om dem också i bokform.

Hanneles bokparadis sa...

Mimmimarie, jag är benägen att hålla med dig.