Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 januari 2013

Varför vara lycklig när du kan vara normal?

Varför vara lycklig när du kan vara normal? av Jeanette Winterson var inte riktigt lika munter som Det finns annan frukt än apelsiner. Båda böcker beskriver Wintersons uppväxt och hennes mor, nu mer naket. Hon förklarar hur även arbetarklassen lätt kunde förstå Shakespeare, för man hörde den gamla 1611 års bibelutgåva. På något sätt försonas Jeanette med sin galna mor, som slängt ut henne från hemmet. En tuff uppväxt utan nyckel, bli utelåst eller instängd i kolkällare. Ingen ömhet eller bekräftelse, ingen egen plats, inget privat, inga böcker. Den religiösa modern bränner upp alla Jeanettes böcker, som är så viktiga för henne. Hon tillbringar mycket tid på biblioteket, läser engelska författare från A-Z och hon delar med sig av sin läsning. Blandat med den vuxna Jeanettes kunskap och kommentarer efter studier i Oxford, när hon nu vet ännu mera om litteraturen. En bok är en dörr, chanser, skriver Winterson.

8 kommentarer:

Metronyx sa...

Men visst blir man oerhört berörd? Jag tycker att det var lite roligt att vi läste den i så nära anslutning till varandra : )Och jag gillar hur hon lägger tonvikt vid ordet, berättandet och hennes fantasi. Naturligtvis är det ju barnet Jeanette som man lägger sin sympati på, men jag känner samtidigt ett stygn av ledsenhet över hur Mrs Winterson var sin egen fångvaktare. Själva titeln på boken är så oerhört träffande, jag tror det finns fler föräldrar som känt så men kanske inte sagt det högt när de inser att deras barn inte är hetero. Befriande att författarinnan kunde njuta av sin kropp efter allt adoptivmamman tutat i henne om sex.Hugaligen som mormor hade sagt!

Znogge sa...

Nej munter låter den inte men jag anar att den har andra kvaliteter. Man kan ju alltid välja efter sinnesstämning...

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, nu var ju detta på tiden när homosexualitet räknades som kriminellt, kanske kunde inte modern vara annorlunda.... Visst är det intressant att Jeanette berättar så mycket om sitt läsande, som ger henne styrka och berättar att människor kan tänka annorlunda. Och ha känslor.

Znogge, den första, Det finns annan frukt än apelsiner, är munter på ett annat sätt, kanske bäst att börja med den.

Anonym sa...

vad syftar du på när du undrar om jag har missat att det var internationella kramdagen igår?

Hannele på Hisingen sa...

Snawitz, visst är det mysigt med kram-dagar ibland som omväxling ;)

Josefin sa...

Åh, vad jag tyckte om den här boken. En klok kvinna, tror jag, den där Winterson.

Mrs Calloway sa...

jag gillar verkligen Winterson, Hannele

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, visst är hon klok.

Mrs Calloway, samma här, det blir omläsning.