Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 februari 2013

En storm kom från paradiset

Det var väldigt trevligt att lyssna när Johannes Anyuru läste ur sin bok En storm kom från paradiset och höra honom berätta om sin far och hans liv som stridspilot i Ugandas flygvapen. En komplicerad historia, när krig råder och maktstrukturer förändras. En personlig historia som är samtidigt allmängiltigt i mångas liv. Boken blev nominerad till Augustpriset och fick Aftonbladets litteraturpris och Ivar Lo-Johanssons pris. Och det finns både en B- och C-uppsats i litteratur om hans första diktsamling Det är bara gudarna som är nya.

4 kommentarer:

Znogge sa...

Tack för tipset! Ny för mig men jag antecknar. Börjar få en lång lista nu...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, härligt med en lång läslista :)

Boklysten sa...

Har inte läst något av den författaren, än.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Anyuru har fått många priser, läsvärt.