Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 juni 2013

Kärlek och stålull

Kärlek och stålull : om att växa upp med en utvecklingsstörd mamma av Lisbeth Pipping berättar om att växa upp i ständig rädsla och hunger, om vuxnas svek. Hackkyckling i skolan, men värst var nog läraren. Lilla Lisbeth som kallas för Lösset även av läraren. De som plågar sätter upp reglerna att inte få skvallra. I vuxen ålder kan Lisbeth förlåta och se sina plågoandar i ögonen. De värsta mobbarna inser att de har gjort fel, fast först i vuxen ålder, när de själva har blivit föräldrar.
Några räddande änglar hade Lisbeth; en bra lärare och sommarhemmet, som blev en fristad där man fick sova i lakan och äta sig mätt och höra att man var bra. Familjen fick inte mycket hjälp. Det var på "mode" på den tiden att inte kränka mamman. Men barnen då? Som var smutsiga utan mat? Socialtjänsttanten konstaterar bara att de tysta flickorna är väluppfostrade. Som Lisbeth Pipping skriver så fanns det 52 olika socialsekreterare som skriver anteckningar i socialförvaltningens journaler! Hon funderar över "varför man för anteckningar, vad ska man ha dem till?" Pipping frågar varför man skrev om man inte gjorde något! Lisbeth fick ett bra liv som vuxen: "Tittar man bara bakåt går man med ryggen mot livet och missar allt livet har att ge."

2 kommentarer:

Metronyx sa...

Sannerligen tragiskt : ( Tysta, snälla flickor= allt är bra?
Jag tror, och hoppas, att vi har kommit längre idag när det gäller socialtjänsten. Dock undrar jag varför det alltid betonas att det är en mänsklig rättighet att skaffa barn (och nej här vänder jag mig INTE mot någon grupp alls utan ALLA, medan det alltför sällan betonas att det är borde vara en mänsklig rättighet att få bli vårdad, omhuldad och trygg under sin uppväxttid.
Vi ger barn mycket i dag som moderna föräldrar....men frågan är om vi ger dem tid, trygghet och uppmuntran att bli självständiga?

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, precis, dessa barn vågade ingenting, för mamman kunde bli arg över ingenting och slå bartnen... Flera kanske får hjälp idag, men inte alltid man lyssnar på barnen, Felicia Feldt hade det tufft med en "proffsig" mamma. Som du säger så måste vi även släppa barnen, låta dem flyga.