Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 november 2013

Skräpliv från Rumänien

Min personlige bibliotekarie rekommenderade Skräpliv : rumänska berättelser av Lotta Kühlhorn, Cato Lein, innehåller tio intressanta noveller av olika i olika åldrar författare. Man får smakprov om man vill söka vidare, många fina noveller. "Klädkammaren bakom sovrummet dignade också under skornas parningsakt och trycket från otaliga resväskor, och mina gamla vinterrockar syntes inte längre. På förmiddagarna låg alla dessa sexuellt besatta varelser i flera skikt och sov huller om buller. Somliga saknade lock, andra hade öppnats vid boksidor med noteringar i marginalen eller vid olästa sådana", skriver Bogdan O. Popesu i novellen Skräpliv. På Bokmässan 2013 fanns det massa rumänska böcker, men inte läst så mycket kommentarer i bloggar.

Inga kommentarer: