Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 januari 2014

Feministiskt perspektiv?

De flesta tidningsskibenter kritiserar hårt Belinda Olssons programserie Fittstim – min kamp i SVT1 om en resa i dagens feminism. Men kritikerna förklarar inte själva vad feministiskt perspektiv är? Till och med professor Ebba Witt-Brattström är idag tveksam till att kalla sig feminist, fast hon var med och starta kvinnorörelsen på 1960-talet. Jag tycker Belinda Olsson lyckades bra med sina frågor och funderingar i första programmet.

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Hade tänkt se programmet men missade det! Borde väl gå att se på svt play!?

Hannele sa...

klok, ja, du kan se den på play, intressant för oss som varit med några decennier...