Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 april 2015

Romadagen

I Göteborg firas romernas dag med olika aktiviteter och hissar deras flagga, hjulet symboliserar deras ständiga vandring som fortsätter; gravida romska kvinnor avhyses, tiggare får hink vatten av affärsägare, romska föreläsare bjuds inte på hotellfrukost.

6 kommentarer:

Helga sa...

Ja det är förfärligt hur man behandlar andra människor ibland...

Hanneles bokparadis sa...

Helga, svårt att förstå...

Freja sa...

Det är helt galet hur vi i Sverige behandlat och fortsätter behandla romer, jag skäms!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag skäms också...

Inga M sa...

Jag har dålig koll på detta med romer o deras möjligheter numera. Är ju bedrövligt om diskrimineringen ska fortgår trots att vi har ennlagstiftning som är tydligt skydd mot detta.

Hanneles bokparadis sa...

Inga M, människor är inte alltid så goda...