Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juli 2014

något att bita i i sommar

Essä : urval och inledning av Arne Melberg av Arne Melberg, Francis Bacon, Michel De Montaigne, Robert Burton, Thomas Browne räcker länge med sina 500 fullmatade sidor. Man kan läsa baklänges, läsa om, läsa långsamt, innehåller många intressanta gobitar, exempelvis Marcel Prousts essä Om läsning. Det finns fint urval essäer av Montaigne, Frans G. Bengtsson, Susan Sontag, Horace Engdahl, Virginia Woolf och flera.

8 kommentarer:

Freja sa...

Den är nog för mycket för mig att bita i, den låter inte så lättsmält...

Mrs Calloway sa...

essäer erbjuder i regel alltid ett visst tuggmotstånd. jag gillar det. ofta leder de vidare också

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag bara älskar sånt här :)

Mrs Calloway, visst är det kul, det mesta av min läsning för mej vidare, kan knappt läsa något utan att jag måste kolla olika detaljer... hitta en annan bok.

znogge sa...

Just nu läser jag en mer lättuggad bok men var sak har sin tid :-)

Hannele sa...

Znogge, skönt att det finns böcker för alla tillfällen :)

Anonym sa...

Jag gillar bloggar som din, som för mig in på vägar där jag aldrig har gått! Essäer är ett ganska okänt område för mig, men nu får jag lust att prova!

MarieJ

Metronyx sa...

Jag tänkte mest på Proust där...och insåg att jag aldrig läst något av honom. Märkligt med tanke på att i typ en ziljon bakböcker dras Prousts Madeleine-upplevelse upp. Jag har alltid tyckt att det har varit en så träffande bild av hur smaker, lukter eller bilder kan få en att återuppleva det förflutna. Nu blev jag sugen att förkovra mig lite känner jag : D

Hanneles bokparadis sa...

MarieJ, tack, det var snällt sagt! Bra essäer är klart underskattat, man lär sig mycket och förstår mer om böcker och livet.

Metronyx, man behöver ju inte läsa allt, men jag har blivit nyfiken på böcker som håller hundra år och mer. Proust finns även i serie-format, men ofta ger sånt mer om man har läst originalet först...