Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 januari 2015

belönad litteraturprofessor som kan Woolf

Lisbeth Larsson, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet med inriktning i genusforskning, har belönats med 60 000 kr av Svenska Akademien.
Lisbeth Larsson har varit produktiv och forskat inom biografiforskning, litteraturteori, litteraturhistoria och populärkultur - alltid med ett genusperspektiv. Hon har skrivit om Virginia Woolf och Victoria Benedictsson. Ett litet urval: En annan historia. Om kvinnors läsning och svensk veckopress, Promenader i Virginia Woolfs London och Hennes döda kropp. Om Victoria Benedictssons arkiv och författarskap, som var nominerad till Augustpriset. Hon ingick även i redaktionen för Nordisk kvinnolitteraturhistoria.

6 kommentarer:

znogge sa...

Bara att gratulera henne! Ett bra val tycker jag :-)

Trevlig kväll!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, absolut!

Freja sa...

Jag skäms, har inte hört talas om henne, men det känns som om det hon skriver skulle intressera mig!

Hannele sa...

Freja, du behöver verkligen inte skämmas! Hon skriver inte romaner.

Mrs Calloway sa...

välförtjänt! hon är trevlig att lyssna på också

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag håller med dej.