Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 juli 2015

en smakebit på søndag à la W.B. Yeats

"Inom litteraturen har vi, delvis på grund av frånvaron av det talade ordet, som knyter fast oss vid den vanliga människan, förlorat i personlighet, i vår glädje över den hela människan - flödet, fantasin, intellektet löpande tillsammans - men funnit en ny glädje i essenser, i själstillstånd, i ren inbillning, i allt som lättast kommer till oss i form av raffinerad musik." Detta skrev nobelpristagaren W.B. Yeats i Essays (1906), och det läser jag i Essäer av F.R. Leavis. Flera smakebitar finns: HÄR.

24 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

men - det är ju den 12 juli idag?

Monika sa...

Yeats har jag bara läst i skolan. Tror det får räcka för min del :)

Robert W sa...

Tack för smakbiten.
Mrs Calloway, verkar som om Flukten fra virkeligheten inte har uppdaterat bloggen idag.

Lotten sa...

Tack för smakbiten, den var jag tvungen att läsa igenom flera gånger för att greppa :-)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, men ändå söndag...

Monika, Yeats kan man inte få nog av!

Hannele sa...

Robert W, vi kör ändå :)

Lotte, lite omständig smakbit, måste jag erkänna....

Mrs Calloway sa...

men då publicerar jag min smakebit också

Hannele sa...

Mrs Calloway, det gör du rätt i!

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

C.R.M. Nilsson sa...

Yeats måste jag stifta närmre bekantskap med :) Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

C.R.M. Nilsson, det tycker jag!

Älskar att läsa sa...

Tack för smakbiten!

Benita sa...

Tack för smakbiten!

Hannele sa...

Agneta, var så god.

Benita, hoppas det var till belåtenhet.

Eva Trillian sa...

Tack för smakbiten!
Låter, onekligen, som intressant läsning!

Zelly sa...

Tack för smakbiten :)

Bokdamen sa...

Tack för intressant smakbit :)

Hanneles bokparadis sa...

Eva, Yeats var en mycket intressant man.

Zelly, var så god.

Bakdagen, hoppas den föll i smaken!

Freja sa...

Litteratur är fantastiskt!

Hannele sa...

Freja, det finns något för alla behov och smaker!

KajsaLisa sa...

Om du gillar essäer kan jag rekommendera förflutenhetens landskap av Peter Englund, riktigt underhållande.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, det gör jag, tack för tipset!

Anonym sa...

Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, tack det samma!