Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 augusti 2015

Sverige runt sjövägen med produkttanker

Vi lämnar Göteborgs hamn och åker under Älvsborgsbron.
Vinga fyr där Evert Taube bodde (KLICKA).
Kronborgs slott i Helsingør där Shakespeares Hamlet utspelade sig.
Carl von Linné försökte starta silkesmaskodling på Ven.
Öresundsbron är 6 km lång.
Kastrup från havet sett.
Nattnavigering förbi Öland och Gotland.
Framme i Södertälje därifrån vi tar tåget hem (KLICKA).

9 kommentarer:

znogge sa...

Vilken trevlig rutt!

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, verkligen! Och vädret var på vår sida :)

Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet sa...

Hej, Jag såg att du har lämnat en kommentar på ett inlägg som jag skrivit. Tyvärr läste du detta inlägget hos en person som bara stulit delar av det från min blogg. Jag är rädd att kontentan av hela inläggen försvunnit så jag vore glad om du ville komma in till mig och läsa inlägget i sin helhet.

Med vänlig hälsning Sara Modigh

http://saramodigh.bloggplatsen.se/2015/08/06/11152226-jag-far-damp-pa-alla-javla-psykopater/

Hannele sa...

Sara, det är inte lätt att stjäla andras bloggar, byt lösenord!

Veiken sa...

Vilken härlig tripp. Jag antar att inte vem som helst kan boka en sådan resa.
Det skulle inte vara fel om man tog några betalande passagerare med runt kusten!
PS. Jag fick lära mig för ett tag sedan att man hade en silkesmaskodlig på Visingsö i Vättern också!

Mrs Calloway sa...

skepparexamen nästa, Hannele?

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, det finns inte så många platser utöver besättningen... man får anmäla sin ankomst dagar i förväg, visa legitimation för hamnvakten och först bli godkänd av kaptenen. Nästan som på ett flygplan.

Mrs Calloway, jag skulle kanske kunna i nödsituation ta hem en liten segelbåt...

Freja sa...

Vilken kul resa!

Hannele sa...

Freja, fantastiskt att få följa med sonen!