Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 januari 2016

filmatiseringar

Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen? föreslår Lyran. Jag väljer dessa som var lika bra även som film:
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann! av Jonas Jonasson gillade jag med  alla citat, allusioner, imitationer och parodier på klassiker. Filmen rolig.
Sagan om ringen av J.R.R.Tolkien har fina naturskildringar, läste serien typ 1977 och gillade även filmerna, fast samtalen fick mindre utrymme.
Mobergs Utvandrarserie läste jag också nån gång 1976, gillade filmatiseringen.
Karin Holmberg har broderat så fina omslag.

26 kommentarer:

Sanna sa...

Jag tyckte Hundraåringen blev förvånansvärt bra som film! Sagan om ringen-filmerna tycker jag om men de är inte en bråkdel så bra som böckerna - alldeles för mycket slisk och sentimentalt trams som har lagts till av jag vet inte vad för någon anledning. Men det vägs förstås upp till stor del av de storslagna vyerna.

Joelinda sa...

Jag gillar alla böckerna som du har tipsat om, men har inte sett en enda av dem som film. Ja, kanske lite pinsamt, det inser jag också.

Boklysten sa...

Utvandrarserien är den enda av de här som jag både läst och sett som film.

Helena sa...

Har läst hela din trio, men Sagan om ringen är den enda där jag sett filmerna. De har jag å andra sidan sett desto fler gånger :)

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, jag är svag för sentimental trams... ♥

Joelinda, inte pinsamt... men du har missat bra filmer.

Boklysten, dem har jag sett ett par gånger.

Helena, visst är filmerna fina!

Mrs. B sa...

Jag gillar inte Tolkiens trilogi ("Bilbo" är en bättre roman, imo) men filmerna desto mer. "Hundraåringen" blev jag lite sugen på att både läsa och se efter alla positiva filmkommentarer på brittiska Amazon. Utvandrarserien är verkligen en klassiker, både på film som som romaner. Gillar att Monica Z var med i filmerna, men minns att jag våndades över de två unga männen som drog vidare västerut. Usch.

Mrs. B sa...

p.s. glömde att nämna att jag blir ännu mer sugen på Hundraåringen efter ditt inlägg. Gillar intertextuella referenser.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs B, inte alltid man upptäcker intertextualitet :)

znogge sa...

Hundraåringen gillade jag inte men övriga två hör till mina absoluta favoriter. Vilhelm Mobergs böcker har jag alltid tyckt mycket om.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, man kan inte gilla allt.... roliga böcker är svårt.

Ylva sa...

Jag har bara läst den första Sagan om ringen-boken och tyckte att den var tråkig, men gillade filmerna. Det är samma med Harry Potter. Gillar liksom inte fantasyböcker men kan uppskatta filmerna.

Mrs Calloway sa...

gillar inte Sagan om ringen i bokform, men har sett filmerna med ett visst nöje. Utvandrarböckerna står sig både som romaner och filmer

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag var fascinerad av böckerna, lite utmaning.... Potter-filmerna gillade jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Utvandrarböckernas filmatisering är verkligen lyckat!

Robert W sa...

Två av dina tre hade jag också med!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, bra val :)

Lena sa...

Både Sagan om Ringen och Utsvandrarsviten är otroligt bra i bokform och där är även filmerna fina. Men hundraåringen gillar jag inte alls som film. Visst var den lite rolig, men störde mig på sådant som fattades eller var ändrat i förhållande till boken.

Monika sa...

Sagan om ringen och Utvandrarserien är bra både som bok och film :)

MissMagic sa...

Åh älskar också sagan om ringen filmerna. :)
Utvandrarna föredrog jag dock som bok även om filmen är bra med :)
Hundraåringen läste jag aldrig. Vill nog göra det innan jag kollar in filmen :)

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag tog filmen som ren underhållning.

Monika, eller hur!

Miss Magic, ibland kan jag välja att bara se filmen.

Åsa sa...

Hundraåringen på film kanske man skulle se, läst boken. Sagan om ringen-trilogin lästes (bäst så) långt innan filmerna, och för Mobergs serie tvärtom.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, smaken är olika men jag gillade dessa böcker och filmer.

Ugglanoboken sa...

Sagan om ringen tycker jag är ett bra exempel på när både bok och film är riktigt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, verkligen lyckad, tänk bara på Gollum...

Zelly sa...

Hundraåringen tyckte jag om både boken och filmen. Sagan om ringen trilogin gillade jag faktiskt filmerna bättre än boken.

Hanneles bokparadis sa...

Zelly, här tyckte jag både och var bra.