Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 februari 2016

queer, feministiska texter

Tre bra böcker med feministiskt tema, föreslår Lyran.
Professor Lisbeth Larsson har varit produktiv och forskat inom biografiforskning, litteraturteori, litteraturhistoria och populärkultur - alltid med ett genusperspektiv. Hon har skrivit om Virginia Woolf och Victoria Benedictsson. Ett litet urval: En annan historia. Om kvinnors läsning och svensk veckopress, Promenader i Virginia Woolfs London och Hennes döda kropp. Om Victoria Benedictssons författarskap.

9 kommentarer:

C.R.M. Nilsson sa...

Tack för spännande tips!

Mia Eggimann sa...

Det var böcker jag aldrig hört talas om innan men säkert intressant.

Boklysten sa...

Känner inte till de här böckerna! Eller ens författaren.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Lisbeth Larsson är mycket kunnig.

Marie, fina böcker för den intresserade.

Boklysten, kanske inga storsäljare...

Mrs Calloway sa...

de där tre böckerna har jag läst. har också lyssnat på Lisbeth Larsson. jag gillar henne

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, mycket trevligt att lyssna också.

Sanna sa...

Låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, absolut!

MissMagic sa...

Åh vill läsa alla dessa! :)