Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 mars 2016

kvinnoalfabet bokstaven X

Dags för en av de svåraste bokstäverna, nämligen X, tycker Enligt O.

Berätta om en favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på X.
Xiaolu Guo har skrivit Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande.

Berätta om någon annan kulturpersonlighet på X som du gillar (eller en författare till om det är lättare). Can Xue (f. 1953) finns översatt till svenska: Genombrottet En föreställning.
Xiao Hong (1911-1942) finns på svenska: Den Lilla Röda Hönan.
Durian är en kinesisk frukt jag smakat.

Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på X som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på? Xantippa var Sokrates (död 400 f.Kr) fru, tydligen inte den tysta typen, för hon betecknar en grälsjuk kvinna.

X får också symbolisera pseudonymen och artistnamnet, berätta om en kvinna som är känd under ett annat namn än sitt eget. Och nej, det behöver inte börja på X.
Ximena Sariñana heter så på riktigt och sjunger bra: HÄR.

17 kommentarer:

Jenny H sa...

Ah, du lyckades hela vägen med bara x! Skickligt!

Xantippa och Xiaolu hade jag också med. :)

Hanneles bokparadis sa...

Jenny H, jag trodde det skulle vara svårare :)

Robert W sa...

Två av dina har jag med, även om jag fuskat och tagit med en författare som jag inte alls har läst.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det är väl inte fusk...

Margit sa...

Fyra kvinnor med X, så fint!

Hanneles bokparadis sa...

Margit, kul att upptäcka dem!

lavendia sa...

Xantippa var nog det enda ord jag överhuvudtaget kunde komma på. Ännu mindre en boktitel. / Britt

Mrs Calloway sa...

Den lilla röda hönan hittar inte jag någonstans. skulle vilja läsa den

Monika sa...

X är en fin bokstav, jag tycker fler borde döpas till namn på X :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, finns nog på biblioteket.

Monika, varför inte :)

Den läsande Kaninen sa...

Bra svar, även jag har med Xiaolu

DEcdia sa...

Jösses, X... där hade jag nog inte kommit på en enda.

Hanneles bokparadis sa...

Kaninen, Xiaolu är ju känd nu.

Decdia, man fick tänka lite x-tra...

MissMagic sa...

Åh spännande personer. Kände inte till dem. :) Tack för att du får mig att upptäcka nya saker :)

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, så länge vi lär, lever vi :)

Lotten sa...

Xantippa verkar många känna till!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, det betyder ju "en grälsjuk kvinna" :)