Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 augusti 2016

Ulysses - bästa bok jag läst i sommar

Ulysses av James Joyce är inte en bok man bara plockar ner från hyllan. Man behöver lite förberedelser och lust att ta sig genom dessa 823 sidor, med olika genrer, stilar. Jag har njutit av min läsning, läst ute och tänkt på vår resa till Dublin förra sommaren (fortsättning följer).

11 kommentarer:

jspr sa...

Det där är en av de böcker som jag undrar om jag någonsin kommer att våga mig på. Men den går att ta sig igenom alltså?

Hanneles bokparadis sa...

jspr, ja, det beror helt på vilket intresse man har.

KajsaLisa sa...

Funderade på att läsa den, efter att jag besökte Dublin för några år sedan.

Mrs. B sa...

Oj, det var otippat. Inte en roman jag spontant skulle associera med vare sig sommar eller läsnjutning, men smaken är som -- bekant. Ambitiöst är det i alla fall, bravo!

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa Lisa, vi försökte gå samma gator....

Mrs. B, lite överraskad är jag själv också.

znogge sa...

Det är en riktigt tegelsten men man behöver inte alltid sträckläsa!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, man behöver små pauser för att fundera... men inte längre än att man minns vad man läst.

Mrs Calloway sa...

det är kul att uppsöka miljöerna när en läser/läst något

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, igenkänning är alltid kul.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har inte ens försökt. Trodde den var ännu längre!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, man behöver vara lite galen och mycket motiverad.