Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 mars 2017

lustläsning - bäst

Det mesta jag läser är lustläsning, min sista (?) tenta gjorde jag förra året. Men något jag njöt av som barn - och som fungerar fortfarande i svår lässvacka, är Enid Blyton. Jag är som ett barn som gärna hör samma historia om och om igen, tittar även på gamla Morden i Midsomer, äter ingefärskakor och låtsas att jag är i England.


Berätta om den bästa lustläsningsboken, vill Lyran.

12 kommentarer:

Sara sa...

Det var bra länge sen jag läste Enid Blyton men jag drömmer mig gärna bort till England lite till och från.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, mysigt att resa i läsfåtöljen

Boklysten sa...

Jag älskade också Enid Blytons böcker! Kanske jag borde prova läsa dem igen nu i vuxen ålder.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag är så barnslig så jag njuter fortfarande :)

nalta norrland sa...

Oo jaa jag läste ju Blytons böcker och älskade dem :)
Kanske fungerar de som högläsningsböcker nu då min dotter blivit "stor", hon fyller ju 11 om några veckor :)
Yes jag läser fortfarande "go' natt saga" för henne nästan varje kväll.

Hanneles bokparadis sa...

Nalta, böckerna trycks fortfarande men unga idag läser annat

Lena sa...

Enid Blytons Fem-böcker var så bra.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag njuter fortfarande av historierna - var nyfiken

Åsa sa...

Jovisst! Fem-böcker läste man, Morden i Midsomer tål att ses om, och vem drömmer sig inte till England ibland? ;)

Klimakteriehäxan sa...

Jaså du menar att man vågar ta en Blyton igen??? (ja jag kan ju ta en av dem jag själv har översatt!)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, lite brittiskt mys ❤️

Klimakteriehäxan, du kanske inte är lika barnslig...

Mia Eggimann sa...

Morden i Midsumer är så bra.