Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 augusti 2017

Argonauterna av Maggie Nelson

"Skampunkt: att vara någon som pratade fritt, kopiöst och passionerat i high school, och sedan börja på college och inse att det var risk att jag skulle bli en av dessa människor som får alla andra att himla med ögonen: nu börjar hon igen." (sid 53)
Argonauterna av Maggie Nelson har jämförts med Roland Barthes och Susan Sontag, två författare som jag är nyfiken på, ena har jag läst. Det förekommer flera ledande feminister i boken, bland annat Judith Butler som ifrågasatte den tidigare feministiska uppdelningen som ställs mellan biologiskt kön.

Författaren lever med konstnären Harry Dodge, som är gender-fluid och under bokens gång påbörjar testosteroninjektioner. De har var sitt barn, Nelson skriver om sin graviditet.
"Hur är det med min graviditet - är den heteronormativ till sin natur? Eller är den förmodade motsättningen mellan queerhet  och fortplantning (eller, för att vara mer exakt, moderskap) mer ett reaktionärt anammande av hur saker och ting blivit queera, snarare än ett tecken på någon ontologisk sanning?" (sid 18)

Om konstnärer vill provocera och ifrågasätta, hur blir det då när allt är tillåtet?
"Jag ser fortfarande homosexualitet som ett narrativ om urbana äventyr, en chans att överskrida inte bara könsbarriärer utan även klass- och åldersbarriärer, samtidigt som man bryter mot några lagtar - och allt för njutningens skull. Om inte, då kunde jag lika gärna vara strejt", säger Benderson. (sid 80)

Boken väcker många tankar, om moderskap, våra kroppar, hur kärleken förändras ständigt.
Flera smakbitar: HÄR.
Vilken genre tillhör boken?
Biblioteket: Oac Ekonomi/Samhälle, Queerteori, HBTQ-personer, Familjer : genusaspekter, Modersrollen, Moderskap, Könsidentitet

Bokus: Familj & Samlevnad, Memoarer

27 kommentarer:

znogge sa...

Låter intressant och läsvärd!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldigt intressant!

Mrs Calloway sa...

jag köar på biblioteket. det går väldigt sakta. blev väldigt intresserad när jag läste artikeln om Maggie Nelson i Vi läser

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, visst har Vi Läser många bra artiklar.

Mrs. B sa...

Gillade verkligen den här boken. Så tankeväckande! Skrev om den tidigare i år:
http://lookingformrgoodbook.blogspot.com/2017/02/the-argonauts-2016-maggie-nelson.html
Och idag kom hennes bok "Bluets" med posten till mig.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs. B, visst är hon intressant, nya tankar.

Monika sa...

Tror jag har hört talas om denna, men har inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, en del böcker får uppmärksamhet.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, aldrig hört talas om innan.

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, författaren skrivit flera böcker.

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Benita sa...

Tack för smakbiten!

SigridfraEnget sa...

Interessant! Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Sigrid, var så god!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Boken låter intressant.

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbitarna. Hade inte hört talas om den tidigare.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, en tankeväckande bok,

Lotten, författaren kanske mer känd i USA.

Annette sa...

Det var mycket att fundera över, intressant! Och så kände jag igen mig litet i det översta citatet, som den som pratar fritt, kopiöst och passionerat och de andra börjar himla med ögonen ;)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, ibland kan man hamna i den situationen :)

Åsa sa...

Känner inte till. Tack för smakbit

Bokdamen sa...

Ny bok för mig, låter intressant, tack för smakbiten!

Evelina Nilsson sa...

Detta var en ny bok för mig som jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakebiten!

Helena sa...

Låter som en intressant bok med saker att fundera över:)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, ganska ny bok.

Bokdamen, mycket intressant tankeväckande bok.

Evelina, varsågod!

Helena, nyttigt att skaka om sina tankar :)

Sara sa...

Den boken har jag sett men inte haft någon koll på vad den handlar om. Den låter intressant. Eller är den knepig?

Hanneles bokparadis sa...

Sara, kanske inte knepig, annorlunda, självbiografisk, tankeväckande.