Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 oktober 2017

bra recension - helgfråga v.42

Vad tycker du en bra recension ska innehålla? undrar Mia i Helgfrågan. Jag tycker det är lättare att svara vad en recension inte ska innehålla: inga spoilers, ibland avslöjar baksidetexterna hela storyn. Inte tala illa om författaren som person - utan recensera boken. Inte vilseleda utan locka mig läsa "rätt bok".
Bonusfråga: Vad brukar du unna dig när det är helg? 
Vi har inga veckodagar, kan ta ett glas vin och ost en måndag efter jobbet.

38 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Har ni inga vardagar det låter underbart.👍

Hanneles bokparadis sa...

Marie, lite så är det! ❤️

TinaO sa...

Härligt att hoppa över veckodagarna! Det kanske en skulle testa :)

Hanneles bokparadis sa...

TinaO, inte svårt alls :)

Evelina Nilsson sa...

Gillar inte heller att bli spoilad, men tycker det är helt ok om man skriver om spoilers men då tydligt markerar på något sätt så att man kan välja att hoppa över det.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, ska man blunda när man läser...

Ewa K sa...

Att helt hoppa över veckodagarna är svårt tycker jag, men jag övar flitigt. Visst är det trist med spoilers och avslöjande baksidestexter.

Hanneles bokparadis sa...

Ewa K, spoilers tar bort hela läsnjutningen.

[Anna] sa...

Avslöjande baksides texter är jätte trista :(

Hanneles bokparadis sa...

[Anna] då försvinner ju hela nöjet med läsningen :(

KajsaLisa sa...

Är det en pusseldeckare bör den ju int innehålla slutet :)

Monika (syrlig.se) sa...

Bra observation, det är oftast enklare att sätta fingret på vad som inte bör finnas med.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, håller med dig :)
Recensenter skriver även att slutet är förutsägbart, lika illa.

Monika, den sortens recensioner vill inte jag läsa.

Boklysten sa...

Lite samma för oss, har inte heller bara vissa dagar då man kan unna sig något

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, kanske just en tisdag man behöver något gott och trevligt :)

Klimakteriehäxan sa...

Håller med, både om recensioner och matvanor!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, helst läser jag recensioner efter jag läst boken.

Monika sa...

Jag försöker nog undvika recensioner av böcker som jag har tänkt läsa. Det är då jag letar efter ett sifferbetyg :)

Det går att göra texten osynlig när man skriver spoilers. Då måste man markera texten för att se den. Funkar klockrent :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, det där med siffra kanske inte stämmer med min smak... aha, det har jag inte sett, fiffigt :)

Annette sa...

Jag tycker att baksidestexterna ofta berättar alldeles för mycket. Och ibland undrar jag om den som skrivit baksidestexten alls läst boken.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, precis, inte korrekta baksidetexter och avslöjar för mycket.

Veiken sa...

Jag brukar ibland lyssna på boktips i P4 Göteborg. När vissa böcker presenteras kan jag låta bli att läsa dom. Hon, för det är en hon,berättar hela storyn. Det är ingen recension. Jag vill veta om boken är bra eller inte och lite om vilken genre boken tillhör!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, inget tråkigare än höra hela storyn...

Lottens bokblogg sa...

Nej, personliga påhopp hör verkligen inte hemma i en recension. Likaså bör inte författare göra personliga påhopp på recensenter...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, lika illa båda två...

Sara sa...

Jag håller med. Jag vill inte ha spoilers.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, nej, då blir läsning bara tråkigt.

FrökenChristina sa...

Jag kan tycka att det går att diskutera författarens val utan att vara personligt elak. Ibland verkar författare inte kunna "kill your darlings" om en säger så.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, håller med dig, det finns många sätt att uttrycka sig på - och alla böcker kan man inte gilla.

Sara Pepparkaka sa...

Förstås, det är inte bra med spoilers.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, hur tråkigt som helst, förstör hela nöjet med läsningen.

Mrs Calloway sa...

läser för det mesta inga baksidestexter förrän jag läst boken. de brukar förstöra. alltför många recensenter berättar innehållet och det känns lite som att nu behöver en inte läsa den boken

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, precis, visst är det märkligt

Bokdamen sa...

Spoilers är inte kul, men det går att markera så att de som vill läsa kan göra det, bra att det finns olika alernativ.

Åsa sa...

Jo, ibland kan baksidestexter klart avslöja mer än man kanske önskar.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, vad är poängen skriva det?

Åsa C, läser inte sånt förrän jag läst boken.

Nilmas Bokhylla sa...

Bra svar tycker jag! Spoilers vill man ju helst slippa undan såklart.

Hanneles bokparadis sa...

då behöver man inte ju läsa boken...