Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 oktober 2017

orkar inte med Karl Popper

Det öppna samhället och dess fiender av Karl Popper är en rejäl tegelsten med 753 sidor (varav noter 155 sidor), så boken lämnar jag nästan oläst tillbaka till biblioteket, får bli en annan gång. Popper föddes i Wien 1902, han var filosof och politisk teoretiker, han kritiserar de totalitära ideologierna, som ung var han marxist men ändrade sig. Ett samhälle måste vara öppet för diskussion. Han skapade begreppet öppet samhälle, en slags liberal demokrati. Hans idéer högaktuella för det öppna samhället är hotad av vissa krafter.

4 kommentarer:

znogge sa...

Det finns så många andra böcker som väntar på att läsas så retur låter bra tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, sant, men ibland blir jag nyfiken och vill förstå mer av världen....

Annette sa...

Hans namn dyker upp då och då i olika sammanhang, även efter att han ingick i kurslitteratur en gång i tiden. Jag skulle också kunna låna en sådan bok, men antagligen inte heller läsa ut den ;)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, ur såna här mastiga böcker plockar man ut pärlorna :)