Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 december 2017

På skjutsen av Anton Tjechov

"Hon hade blivit lärarinna av nödtvång, utan den ringaste kallelse. Och hon tänkte aldrig på uppfostrarens kall, på nyttan av bildning, hon tyckte alltid att det viktigaste henne var inte eleverna eller bildningen utan examen. Och hur skulle hon kunna tänka på kallelsen, på bildningens nytta?" (sid 258)
På skjutsen av Anton Tjechov (1860-1904 översättning Ellen Rydelius) berättar om den mödosamma resan med häst och vagn som lärarinnan Marja Vasiljevna måste göra varje månad till staden Vjasovde för att hämta sin lön. Branta uppförsbackar och floder. Hon kom fram genomvåt och darrande av köld - och även sockret och mjölet var genomvått.

Noveller skrivna av en europeisk författare,
3 Handlar om att resa - inte alltid lätt att hitta i Ugglans NovellSudoku!

5 kommentarer:

znogge sa...

Personligen så hade jag nog bytt yrke. Om jag hade haft den möjligheten i alla fall... Men jag har varit med om att man fick lönen kontant i ett kuvert. Det var på mitt första sommarjobb.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, verkligen tufft liv, kvinnor hade inte så många valmöjligheter. Jag har också fått lön i kuvert, tror nästan att jag har kuvertet kvar...

Bokskorpionen sa...

Jösses, vilket slit för att få sin lön. Vi är allt bortskämda idag, om man jämför. ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Bokskorpionen, vissa förbättringar har skett :)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, det är något speciellt med det ryska.