Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 mars 2018

Omvägen av Gerbrand Bakker

Precis som tidigare hittade hon passande verktyg i gamla svinstallet; med en stor nyptång, en såg och en liten rulle tunn järntråd gick hon sedan tillbaka via uppfarten. Allra först tätade hon baksidan på triangelburen, sedan spikade hon fast nätet i brädor som ännu inte hunnit multna. Ha ögonen på skaft och fundera innan, tänkte hon. I så fall skulle jag rentav kunna montera en väggbokhylla.(sid 50)
Omvägen av Gerbrand Bakker berättar om kvinnan som stuckit från maken och har hyrt ett hus i Wales. Mycket av hennes tid går åt att tukta den vilda ovårdade trädgården, att författaren är utbildad trädgårdsmästare märks. Emelie har inte avslutat sin avhandling om poeten Emily Dickinson (1830-1886) hemma i Holland.

"Emily Dickinson. Mäkta ryktbar och ansedd (probably the most loved and certainly the greatest of American poets, löd omdömet på baksidesfliken till Habeggers biografi), vilket dock inte hindrade att det, i hennes tycke, fanns en hel del knagglig vers i de samlade verken, lättköpta fyrradingsrim. Med jord under naglarna bläddrade hon igenom Collected Poems." (sid 65)
Flera smakbitar: HÄR.

17 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den har jag läst, som sagt

Monika sa...

En väggbokhylla låter trevligt, skulle jag också behöva. Eller tre. Eller fem :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, du läser mycket

Monika, jag går till biblioteket ibland :)

Boklysten sa...

Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

Bosse Lidén sa...

Tack för smakbiten. Den smakade intressant. Vi har just lyckats minska ner vårt bokbestånd med över 200 volymer.

Klimakteriehäxan sa...

Fint omslag, tycker en som har pippi på fåglar.

Bokdamen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Åsa sa...

Tack för smakbiten. Ny bok för mig.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter intressant.

Anonym sa...

Fascinerende! Takk for smakebiten :)

Paula sa...

Gillar omslaget skarpt, men är total okunnig och ointresserad av trädgårdsskötsel

Helena sa...

Trevligt omslag :)

Hanneles bokparadis sa...

Paula, man behöver inta gilla trädgårdsskötsel för att uppsatta boken.

Sara Pepparkaka sa...

Det låter i och för sig som det kunde vara en bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, ganska annorlunda bok.

Bokdivisionen sa...

Det lät precis som en bok för mig! Jag föll direkt för språket. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, var så god!