Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 april 2018

Irland - topplista

Irland är temat i Johannas topplista:
Nora Webster av Colm Tóibín berättar stillsamt om den nyblivna änkan Noba Webster som bor med sina två yngsta söner, många grannar och vänner hälsar på dem efter begravningen. Änkan går sin egen väg.
En irländsk dagbok av Markus Feldenkirchen berättar om Benjamin som reser till Irland med sin klass 1989, tillsammans med en lärare som älskar Irland och de har läst Irländsk dagbok av Heinrich Böll med eleverna. Tyskland och Irland var delade båda två, under deras resa föll Berlinmuren.  Intressant att läsa hur tyskarna tänkte om händelserna. Nu är Benjamin vuxen, rik bankman och fått ett brev från Irland som han inte vågar öppna.
The Complete Plays of Bernard Shaw (1856-1950) innehållande 1404 sidor och nästan sextio teaterpjäser. Shaw var ganska radikal och feministisk, skrev Pygmalion, blomsterflickan som skulle lära sig tala fint och uppföra sig.
Erik Anderssons nyöversättning av James Joyces Ulysses är en rejäl bit, 1300 gram och 823 sidor, kräver en bekväm läsställning, med  kudde som stöd. Den här boken blir inte läst i en sidvändning, man vill ju kolla originalet ibland, försöka förstå, fundera.
Var hemlig och gläds : vandringar i William Butler Yeats poetiska världar av Carl-Johan Malmberg väger 1,2 kg och berättar om Yeats liv och diktning, han levde 1865-1939 och fick Nobelpriset i litteratur 1923. Yeats har inspirerat flera författare, exempelvis Oscar Wilde.

24 kommentarer:

Monika sa...

Nora Webster köpte jag faktiskt efter att jag hört en del om den och Irland, ja, det lockar ju alltid :)

Lottens bokblogg sa...

Shaw och Joyes känner jag ju förstås till, men annars var det okända författare för mig,

Mösstanten sa...

Nora webster blir jag intresserad av. Ulysses vet jag inte om jag någonsin kommer att läsa. Kanske. Oscar Wilde är ju både rolig och tänkvärd. Tack förtipsen.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för tipsen. Jag har inte läst någon av dessa.

violen sa...

De irländska dagböckerna var ju intressanta måste jag säga. Jag har läst en del Böll, men inte den. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, läste du Colm Tóibín?

Lotten, inte så ofta man läser lyrik.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, allt behöver man inte läsa men jag har gått på Joyces gator i Dublin.

Freja, då ha du något bra kvar att se fram emot.

Violen, riktigt fin tidsskildring.

Boklysten sa...

En irländsk dagbok blir jag nyfiken på.

Annette sa...

Tack för många fina tips. Pygmalion skulle jag vilja läsa omgående, tack för påminnelsen om den, skall klicka ned den i min sparade varukorg.

Mrs Calloway sa...

Carl - Johan Malmberg skulle jag vilja ha

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, både Feldenkirchens och Bölls bok är bra.

Annette, Pygmalion är intressant men Shaw gillade inte slutet i pjäsen som filmades.

Mrs Calloway, Malmbergs mastodontverk är nästan ett måste i Yeats-hyllan.

Klimakteriehäxan sa...

Vi har Colm Toibin gemensamt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, visst är Colm Tóibín bra, han har varit i Göteborg men vi träffades inte då.

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst en enda av dem.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, inte för sent än.

Lena sa...

Här var det bara okända böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, författare har du kanske hört talas om.

Vargnatt sa...

Colm Tóibín vill jag läsa något av!

Bokdamen sa...

Nora Webster tyckte jag om! Kom med hos mig också ;)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, Colm Tóibín skriver bra.

Bokdamen, visst är det en fin bok.

Sara Pepparkaka sa...

Jamen, Colm Tóibin! Jag läste ju en bok av honom och var så stolt när det äntligen blev av, men jag hade helt glömt den när jag gjorde topplistan.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, det är verkligen svårt att komma ihåg alla.

Scylla sa...

Jisses, det här var avancerat! :) Men någon gång ska jag läsa Ulysses, någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, roligt för jag promenerade i Dublin efter James Joyce...