Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 maj 2018

Bark av Julian Barnes

"Han tuggade i sig en strimla bark, men utan aptit. Senare smakade kvällsmjölken som om den hällts upp ur en kopparkittel, den stuvade salladen hade en vag stank av gödsel, och äpplet hade samma konsistens som en tagelkudde." (sid 145)
Ur Julian Barnes nya novellsamling Citronbordet har jag valt Bark som berättar om den märkliga mannen Jean-Etienne Delacours som växlar mellan hasardspel, frosseri och asketism. Han har slagit vad med sina vänner vem som lever längst. Han prickar av dem i sin anteckningsbok som trillar av från pinnen först.
37. Läs en novell vars titel börjar på samma bokstav som författarens efternamn.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

5 kommentarer:

Christina sa...

Noveller passar perfekt i dagens stressade samhälle. Tack för tipset :)

Mösstanten sa...

Skulle nog gärna vilja läsa en novell om en sådan man.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, väldigt varierande läsning.

Mösstanten, du hittar honom på biblioteket.

Ugglanoboken sa...

Har läst ett par romaner av Barnes tidigare, men aldrig nån novell. Den här verkar handla om en ganska ovanlig man :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, ganska ovanligt slut också :)