Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 juni 2018

Egypten - kulturell VM-spaning

Inte mycket jag vet om Egypten, sett oroligheterna på tv.  Maken hade en arbetskamrat från Egypten, vi bjöd honom på svensk mat och han bjöd oss på en fin lyxkrog i Göteborg; sju sorters små rätter och sju sorters små glas olika sorters vin till. Själv drack han ingen alkohol.

Egyptiska Nawal El Saadawi besökte Bokmässan i Göteborg 2010:
"Är kärleken helt enkelt en saga, som historierna om Adam och Eva eller Askungen eller Hassan den kloke? Alla sagorna hade ett slut och slöjan föll från var och en av dem. Många slöjor föll från mitt sinne medan jag växte upp. Varje gång en slöja föll grät jag på natten av sorg över den vackra illusionen som jag förlorat. Men på morgonen såg jag mina strålande ögon fuktade av tårar så som daggen fuktar äppelblomman, jasminen och rosen. Jag lämnade spegeln, trampade på den fallna slöjan och stampade på den nyfunnen styrka, med större styrka än jag haft dagen innan." av Nawal El Saadawi.
Kärlek X21 : afrikanska noveller innehåller tjugoen kvinnliga
författares berättelser, jag läste Slöjan av Nawal El Saadawi.
.
Egypten har tagit noll poäng i sin grupp, de är ute ur VM. Snart dags för slutspel och Enligt O hade hoppats hinna göra spaningar på alla lag som åkt ut.

4 kommentarer:

enligt O sa...

Jag har använt Törst av henne i undervisningen, men ska kika på Slöjan också.

Mrs Calloway sa...

en författare jag gärna skulle läsa mera av. har läst ett par tre titlar i alla fall

Veiken sa...

Vi har varit i Egypten. Landet har ju en otrolig kulturskatt och historia. Mycket intressant, men lag längtar inte tillbaka. Kvinnosynen är otroligt dålig tyvärr!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, hennes liv skiljer sig från vårt i Norden.

Mrs Calloway, jag har lyssnat på henne i Göteborg, räcker för tillfället.

Veiken, jag har aldrig drömt om att resa till Egypten.