Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 juni 2018

Sveas son av Lena Andersson

"Hon försökte få bort sin satsmelodi men den hördes i varje stavelse. Det förargade henne att sydsvenskarna tog sig friheter som hon inte tyckte sig äga för egen del. Smålänningar, dalmasar, skåningar och hallänningar verkade inte tycka att de behövde anstränga sig för att tvätta bort dialekten." (sid 64)
Sveas son : en berättelse om folkhemmet (2018) av Lena Andersson berättar om möbelsnickare Ragnar Johansson, född år 1932, är präktig, en händernas man. Han dyrkar staten som idé därför att den saknar människans godtycke. Ragnars mor Svea, född Svensson, kommer från det fattiga bondesamhälle; hon bakar, lagar, syltar och saftar. För Ragnar är mor från en värld som inte får komma tillbaka. Ragnar gifte sig med Elisabet som ansåg att de som studerat var en bättre sort.

"Sanningen var inte det viktiga, man måste kunna ha roligt också.
Sällskapsmänniskor behöver inte bry sig om att förstå resonemangen fullt ut, de kan låtsas, både för att skona andra och för att inte göra bort sig; deltagandet är det viktiga, glädjen i samvaron. Född i en annan klass hade Elisabet varit cocktailpartyns drottning, som leende lämnade samtalet i den stund det djupnade, men nu var den sociala tillvaron strukturerad på det sättet att hon aldrig bjöds på coctailpartyn." (sid 73)

Andersson har skrivit en nutida historiebok, det finns  mycket research bakom, många detaljer. Saker en minns, har läst om eller har hört talas om av de äldre. Alla våra släktingars namn förekommer i boken, det skapar bilder i läsarens huvud. Raljerande rör sig Andersson bland olika klasser - ett ord som inte längre uttalas av dagens politiker. Läsaren vill hålla med eller säga emot, en riktig bladvändare.

   - En gång i livet röstar alla på Folkpartiet.
   Men fadern var åtminstone lättad över att sonen inte visat sig vara homosexuell. Vid ett tillfälle när könsmognaden var fullbordad och Erik stod i alltför nära kontakt med en av sina vänner - de umgicks på flickors vid, sov över hos varande och pratade kvällarna igenom - hade Ragnar med skärpa men i generella termer klargjort för familjen att om han hade en son som var homosexuell skulle han ta sitt liv av ren skam. (sid 153)
Flera smakbitar: HÄR.

23 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tack för alla smakebitarna. jag gillade den till större delen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, intressant läsning om saker som man känner igen och kanske sett.

Mösstanten sa...

Den vill jag nog läsa. Hennes sätt att berätta är spännande. En lite distanserad ironisk ton.

Monika sa...

Den här blev jag nyfiken på för någon vecka sedan :)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, intressant läsning.

Monika, intressant tidsbeskrivning, mycket känner en igen :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Jag är lite nyfiken på boken även om jag måste säga att omslaget, knäppt nog, hittills har avskräckt mig från att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, du behöver inte bli möbelsnickare för att kunna läsa boken :)

znogge sa...

En intressant bok och författare på många vis!

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Klimakteriehäxan sa...

Den ska jag läsa. Tillhör fanklubben ända sen "Var det bra så här?"

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Inte min typ av bok, tror jag. ;)

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten! Blev lite mer nyfiken på den här än jag varit nu när jag läser smakbitarna.Så kanske den blir läst framöver någon gång...;)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, absolut!

Boklysten, var så god!

KLimakteriehäxan, intressant att höra vad du tycker, för du har lite perspektiv.

astridterese sa...

Det hørtes kanskje ut som en typisk svensk bok, jeg er ikke helt sikker på alt alt kan overføres til norske forhold. Men det ville vært interessant å lese den :-) Ha en riktig fin søndag!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Jag gillade inte den förra jag läste av henne, så jag har inte satt upp den här på läslistan.

Paula sa...

Jag hade planerat att läsa denna när jag ramlade över en dålig recension som sa att boken var lika prudentlig och trist som författaren själv. Hon är ju inte särskilt spirituell den gode Lena, så nu har hennes bok hamnat längre ner i min lista...tack för smakbiten, kanske kommer jag så småningom fram till hennes bok i min lilla hög

Lena sa...

Har ett par böcker av författaren, men har inte läst dem ännu. Tack för smakbiten.

Sara Pepparkaka sa...

Det låter som en intressant bok.

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, så kan det nog vara, många svenska tidsmarkörer.

Lotten, min första bok av Andersson.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, ofta läser jag recensioner efter jag läst boken...

Lena, denna är min första av författaren.

Sara, intressant tidsbeskrivning, allt kan en inte hålla med om.

KajsaLisa sa...

Jag har läst rätt mycket om den tiden, en brytpunkt i historien.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, en tid som inte kommer tillbaka, fast några politiker vill det

Hanneles bokparadis sa...

Benita, var så god!