Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 juli 2018

drömmer om Aran-öarna - helgfråga

Vad läser du nu?
Intressanta böcker om Aran: Resan till Aran av Gunnar Balgård är en trevlig bok med fina svartvita foton från en ö, där jag aldrig varit. Aranöarna av John Millington Synge. Vår man på Aran av Per Holmer. Mannen från Aran av Pat Mullen är en härlig berättelse om livet på de tuffa karga irländska öarna.

Bonusfråga: Har du något resetips? undrar Mia i Helgfrågan?
Aran-öarna, har sett på avstånd och läst om det.
Bara följa skylten.
En magisk känsla att titta på fyren från andra sidan.
Mias Helgfråga

22 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag har nog aldrig hört talas om öarna men är säkert fint.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, jag har läst, mycket stenigt, nyfiken.

Klimakteriehäxan sa...

Helt obekant. Lätt att bli nyfiken!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, finns mycket spännande på Irland!

Bokdamen sa...

Kände inte till men blir nyfiken.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, väldigt annorlunda plats där folk levt ändå.

Boklysten sa...

Låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, något annorlunda liv, i alla fall förr.

Paula sa...

Oj, det lät nytt och annorlunda som resmål. Irland är annars mitt drömsemestermål, men jag tror inte det blir i detta livet. Böckerna du visar verkar ha några år på nacken, inget illa i det, men svartvita foton lockar inte så jättemycket...

Hanneles bokparadis sa...

Paula, så gamla är inte böckerna, en bilderbok från 2011, svartvita foton blir bra på stenar och klippor.

Nilmas Bokhylla sa...

Inte hört talas om Aranöarna tidigare men det såg ju riktigt fint ut!

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, lite annorlunda plats att leva på.

Ama de casa sa...

Vi bilade runt på Irland för några år sen, men var inte på dom öarna. Googlade och det såg verkligen ut att vara häftig och dramatisk natur!

Lottens Bokblogg sa...

Aranöarna känner jag inte till.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, man måste ta båt eller flyga dit.

Lotten, Aran-öarna kanske inte är det vanligaste resmålet.

Sara Pepparkaka sa...

Kanske det är svalt på Aranöarna dessutom nu? Då skulle nog jag vilja åka dit också!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, det bör fläkta där.

Mrs Calloway sa...

fick lust att åka dit när jag läst Aranöarna av John Millington Synge

FrökenChristina sa...

Låter som ett mycket trevligt resmål. Allt vackert och okänt är alltid värt en resa.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst blir man nyfiken när man läser de gamla böckerna,

Fröken Christina, jag tror det är ganska kargt på Aran-öarna.

Åsa sa...

Kände inte till, får ta o kolla upp! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, intressant annorlunda ogrupp :)