Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 augusti 2018

höstens böcker - topplista

Egentligen har jag dålig framförhållning med nya böcker, några här:


De åtta bergen av Paolo Cognetti handlar om vänskapen mellan två pojkar som så småningom växer upp till män, om vad det innebär att bli vuxen och om den moderna människans längtan och sökande. 





Englands historia. Del 2, Från 1600 till idag av Dick Harrison. intressant med en svensk författare.

 

Namnens hus av Colm Tóibín berättar om myten om Agamemnon och Klytaimnestra står i fokus, samma dag som hans dotter ska gifta sig beordrar Agamemnon hennes död.
 



En familjeflickas memoarer
av Simone de Beauvoir kommer ut som pocket.
 


Idioten har Elif Batuman bearbetat för många år sedan, närmare den egna erfarenheten av att vara ung och oförmögen. Kort sagt, en idiot.


Vecka 34: Böcker att se fram emot i höst, undrar Johanna.

36 kommentarer:

Monika sa...

Namnens hus tittade jag lite närmre på när jag gick igenom septembers boksläpp. Den verkar intressant.

Mia Eggimann sa...

Historia är inte fel, tyvärr blir det mest annat.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, verkar vara en annorlunda bok av Colm Tóibín.

Marie, brittisk historia är inte fel ❤️

Fialia sa...

Inget som lockar mig, men kul att se och få lite koll ändå. Tack!

Hanneles bokparadis sa...

Fialia, själv har jag inte så bra koll :)

znogge sa...

Lite kul med en svensk författare på engelsk historia men varför inte!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag minns inte att jag läst det tidigare, oftast översatt.

Mösstanten sa...

Alla du har tycker jag är intressanta. Först och främst skulle jag vilja läsa En familjeflickas memoarer.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, den har jag ännu inte läst av Simone de Beauvoir.

Annette sa...

Namnens hus har jag också kikat på och hoppas hinna läsa. Intressanta och lockande böcker allihop. Tack för tips!

Ugglanoboken sa...

Idioten skulle jag vilja läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Annette, böcker kan vänta.

Helena, Batuman är intressant.

Boklysten sa...

Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, hoppas något faller i smaken.

Evelina Nilsson sa...

Toibin har jag varit nyfiken på att läsa något av.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, jag tycker om hans böcker, denna är annorlunda,

Ama de casa sa...

Nya böcker har jag i princip nollkoll på. Men det finns många "gamla" böcker som jag har kvar att läsa :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, bra böcker tar aldrig slut :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, hoppas något lockar.

Mrs Calloway sa...

jag läste de Beauvoir för ganska länge sedan och minns en del än i dag. den ska jag köpa och läsa om. Idioten var varken särskilt ung eller dum

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, just denna har jag inte läst av Simone de Beauvoir.

wiolettan sa...

Tack för dessa tips, kanske hinner låna någon till min Norrlandsresa.
Trevlig kväll.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, tack, några av dessa är så nya att de inte kommit ut, hoppas du får en bra resa.

Åsa sa...

Dick Harrisons böcker brukar jag gilla, men just den där kände jag inte till. Tack för tipsen!

Bokdamen sa...

Namnens hus är jag nyfiken på. Tack för tipsen!

Lena sa...

Inga som jag hört talas om, men tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, har beställt den på biblioteket.

Bokdamen, verkar annorlunda.

Lena, nya, inte ens kommit ut.

Cinnamon sa...

Har bara hört talas om Idioten. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, var så god, hur mycket nya fina böcker som helst!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, hoppas du hittar något som intresserar.

Paula sa...

Oppsan hoppsan, hoppas det finns fler nyheter i höst, för jag blev tyvärr inte sugen på någon av dessa. Men oförmögen är jag, dock inte ung...När jag igår var inne på min sida på biblan så har jag en lista där, den heter Vill läsa, o jisses, jag fick då scrolla sida upp och sida ner och det tog aldrig slut. Och det är bara böcker som jag valt senaste året eftersom biblan bytt datasystem o det inte funnits den funktionen tidigare...så nog har jag att beta av..
Kul tycker jag att vi har så olika smak och vanor, det är faktiskt berikande, för plötsligt händer det, vi har läst samma bok!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, en får själv bestämma sitt läsande.

Lotta sa...

Spännande tips, men inte riktigt min kopp te... ��

Hanneles bokparadis sa...

Lotta, tur att det finns böcker för alla smaker.