Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 september 2018

sagolikt i Wales

Peter Rabbit av Beatrix Potter syntes lite överallt.
Skulptur av Hattmakaren i trä på stranden i Llandudno.
Enhörning, Unicorn, i den märkliga italienska byn Portmeirion.
Vi hälsade på hemma hos William Wordsworth.
Wordsworth vandrade i det vackra Snowdon med syster Dorothy.

12 kommentarer:

Mösstanten sa...

Härliga sommarminnen i författares fotspår. Beatrix Potters böcker som är så berömda kan jag inte minnas att jag kom i kontakt med som liten. Underligt kanske.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, höstminnen, vi var där nu september... jag är också osäker, men jag har läst Potter för barnbarnen.

znogge sa...

Peter Rabbit är så fin och jag gillar verkligen Beatrix Potters böcker. Förr gick den som balett på lillejulafton.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tror jag sett det ganska nyligen i svt.

Ama de casa sa...

Såg himla fint ut där! Har aldrig varit i Wales, men pratat om att nån gång åka dit med kusinens man som är uppvuxen där. Ännu har det dock inte blivit av.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det finns väldigt fina berg om en vill klättra, annars får man åka tåg upp.

Mrs Calloway sa...

jag har Dorothy Wordsworths Journals

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, underbart, vilken kvinna, jag hittade den illustrerad på antikvariat.

Jokke sa...

Jag har på finska Petteri Kaniinin satumaailma, som innehåller alla Beatrixs berätterser. Jag tycker on Petter

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, trevligt, jag tror att jag läst Petteri först som vuxen.

Annette sa...

Vilken resa, dit vill jag också! Vi besökte ett Beatrix Potter-museum när vi var i Skottland, jag tycker så mycket om hennes sagor och illustrationer. När jag var liten satt jag som trollbunden varje år när de sände The Royal Bellet Film på tv: https://www.youtube.com/watch?v=1jWhj59Bb0E

Hanneles bokparadis sa...

Annette, riktigt underbart i Walea, jag har läst Potter för barnbarnen, tack för länken, jag tror att svt har visat filmen för något år sedan.