Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 oktober 2018

Människan är den vackraste staden av Sami Said

   "Vad ensam den måste ha känt sig. Alltid behöva förklara sig. Alltid nyfikna som undrar.  Vem är. Vad är. Var är. Tro mig, den erfarenheten är lika mycket min, jag är en enhörning som du. Familjen splittrad och ingen förstår mig längre. Orden kan de förstås, men det är en annan sak. Det gäller att lura sig framåt, skapa sig skäl att orka en bit till. Mitt  skäl är det, det var, att ta sig över havet till kristalltornen och staden som längtar efter mig fast den aldrig känt mig. Om den existerar? Något måste det finnas där ute för oss, det bara måste." (sid 39)
Människan är den vackraste staden av Sami Said berättar om San Francisco och hans vänner som försöker skapa en egen tillvaro långt borta från Afrika i Norra Europa. Han bodde hos vännen Richard, som hette Hussein innan, följde med Manni som delade ut reklam för en struntsumma. Några fick medborgarskap, andra gömde sig, blev sjuka och fick sjukvård på natten av vårdpersonal som riskerade sina jobb, om de blev upptäckta.

En som inte har en enda grej att kalla sin egen och får en fin kostym, klart man vill vara schyst.
"Aldrig tidigare hade jag ägt något så värdefullt. Jag skulle sköta om den och hålla den stimulerad med givande aktiviteter. Istället för att bura in den i garderoben, ut på långa promenader i den friska havsluften. Inte tvätta i den gamla maskinen i källaren, till kemtvättssalongen. Den skulle få min tid och omsorg och jag skulle få mycket tillbaka. Detta var början på en storartad historia." (sid 294)

 Vi bortskämda och tar allt så självklart, blir gnälliga om allt inte fungerar omedelbart. Nu får vi se en annan värld. En värld så annorlunda, en värld så nära, en värld vi inte vet så mycket om. Said skriver med viss distans och humor, allt är inte elände

   "Draperi som dörr. Det utrymme erbjöd han mig.
    Om nätterna brukade jag oroa mig för att de fullastade hyllorna skulle vika och begrava mig i hans två intressen. Böcker och varenda brädspel som någonsin tillverkats.
    När jag trängde mig in och sökte efter en tom yta insåg han väl att det behövde vara något slags standard och började rensa ut det värsta. Pizzakartongen med en halväten smörgås i, de smutsiga underkläderna, härvan av sladdar på golvet." (sid 78)
 
Sami Saids boktips: Aleksandar Hemons böcker - som är "subtilt roliga, sjukt bra, säljer dåligt". Flera boktips av Said: Jag är allt du drömt av Ali Smith, Allt av Martina Lowden och Jonas Hassen Khemiris böcker.

4 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den vill jag läsa. Har bara läst hans första.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag gillar Sami Said.

Znogge sa...

Tack för tipset! Den är noterad :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vi r se om boken får Augustpris :)