Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 oktober 2018

Sveriges enda queer-arkiv finns i Göteborg

Föreningen GRAB har i Riksarkivet i Göteborg 2000 böcker, 1200 tidskrifter, 4 hyllmeter arkivmaterial, affischer och annat. http://www.qrab.org/

7 kommentarer:

znogge sa...

Historiemedvetenheten är viktig! Mycket har sopats under mattan.

Mösstanten sa...

Men så bra att det arkivet har startats. Allt som främjar kunskap om de här frågorna behövs.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och mycket brändes under kriget.

Mösstanten, viktigt på många sätt, nu har forskare och andra tillgång till material, och jar man något så tar de gärna emot.

Veiken sa...

Det hade jag inte en aning om. Bra att det finns!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, ganska nytt, bra att allt material tas tillvara och blir tillgängligt.

Rak i ryggen sa...

Tack för tips! Var helt ovetande

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, ganska nytt, intressant.