Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 december 2018

förr i tiden ❤️

Förr slängde man inte allt, mycket gick att återanvända. Själv kan en fortfarande ta vara på vackert omslagspapper, spara och återanvända ett annat tillfälle. Tusentals ton (!) julklappspapper slängs varje jul.

12 kommentarer:

Jokke sa...

Fin :)

God Jul

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, nästan antik :)

Mösstanten sa...

Fint med gammalt! De tog vara på nästan allt. Vi borde bli bättre på det.

Znooge sa...

Ja, förr tog man vara på mycket mer och man reparerade saker. Det borde vi bli bättre på.

God Jul!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vissa saker var bättre förr.

Znogge, vi försöker laga, lappa och reparera när det går
God Jul ❤️

Ama de casa sa...

Anders pappa sparade alltid julpapperet och vek/rullade mycket noga ihop det för återanvändning. Själv sällar jag mig till skaran "slösor" i det fallet. Fast nu har jag blivit mycket bättre - mest beroende på att vi inte har några julklappar, då blir det heller inget pappersslös :-)

Ha en riktigt mysig julafton - GOD JUL!
Kram

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag har återanvänt en del papper denna jul, trevligt,
önskar en trevlig jul! ❤️

Yasmine sa...

God jul! :D

Mrs Calloway sa...

jag sparar vackra papper och fina snören. barnen är mycket roade. man jag gillar inte att kasta. glasburkar och glasflaskor tycker jag skulle återbrukas mycket mera. självklarheter, tycker jag. God jul, Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, god jul! ❤️

Mrs Calloway, det känns bra att kunna återanvända saker på olika sätt, god jul!

Paula sa...

Julklappspapper är nog det enda som inte sparas här, av den enkla orsaken att det inte förekommer. Men visst sparades allt annat under uppväxten, jag ska erkänna, jag klipper fortfarander inköpsremsor av gamla kuvert, jag sparar plastpåsar, både stora och små (blir bra bajspåsar), burkar som funkar att frysa mat i, ja listan kan göras lång. Är man uppväxt med mormor i Finland på 50-60-tal då är man duktig på att spara. Och att inte: lägga nycklar på bordet, lägga brödet upp och ner osv.... egna erfarenheter?

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det kan även vara andra sorters vackra omslagspapper, jag återanvänder gärna bra burkar och annat. Skrock förstår jag inte lika bra.