Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 december 2018

Gubbas hage av Kerstin Ekman

Gubbas hage av Kerstin Ekman skriver om sitt favoritställe, en bit hagmark där hon vandrat. Många av hennes vänner är borta. Hon berättar om ängsmarken och dess artrikedom som hotas av utarmning och försvinnande. Ekman är mycket kunnig om växter och deras historia. Henry David Thoreau är en av idolerna, Konsten att vandra är en av favoriterna, hon till och med döpte sin kanadensare efter Thoreau. Det blev många tysta utfärder på fjällsjön där man kunde se bäver, tjäder, utter och andra varelser.

Ekman nämner den brittiske naturfilosofen Terry Gifford som skriver i essän Pastoral om sin utflykt till Peak District som ligger mellan industristäderna Sheffield och Manchester, nu nationalpark - där min son bergsklättrade i höstas. Ekman blandar växtböcker, äldre litteratur,  olika författare och egna naturbeskrivningar. Riktigt angenäm Slow Reading.

12 kommentarer:

znogge sa...

det låter väldigt långsamt vilket jag i bland kan ha lite svårt för men det är också en nyttig träningssak!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en kan ju läsa snabbt - men en del saker vill man kanske kolla mer!

Mösstanten sa...

Den vill jag nog läsa. Kerstin Ekman är en favorit och att lugna ner takten är säkert bra. Det är kanske en bok man kan ha vid sidan av de andra och läsa en snutt då och då.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ingen bok man behöver sträckläsa, innehåller många författare man blir nyfiken på och annat.

Klimakteriehäxan sa...

Ekman är ett av mina dåliga samveten, har inte läst henne på jättelänge. Alla tre delarna i Vargskinnet står och väntar ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en ska inte ha dåligt samvete...

Veiken sa...

Kerstin Ekman är ingen favorit direkt. Hennes böcker är lite jobbiga att läsa tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag delar den åsikten!

Yasmine sa...

Häftigt att man kan skriva böcker om allt! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, det finns böcker för alla smaker och tillfällen :)

Paula sa...

Jag har läst många fina recensioner om denna bok från såna som gillar samma typ av böcker som jag så jag har väl haft mina funderingar. Men ingenting jag direkt kastar mig över...
Så trist med din diagnos, kanske räcker en liten förändring i livsstilen för att vända skutan?

Hanneles bokparadis sa...

Paula, en bok som kan läsas ett stycke då och då. Jag äter nyttigt men måste äta medicin hela livet, mår bra nu, piggare.