Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 februari 2019

åtrå av Bodil Malmsten

"En natt satt vi och drack vin och tittade på kartor, han älskade kartor som jag. Hade rest världen runt med en av sina flickvänner en gång. 
    I Australien hade flickvännen blivit osams med honom men när de kom till Sydamerika - jag minns inte vilket land - Brasilien? - hade de blivit sams igen." (sid 13)
Åtrå av Bodil Malmsten är en liten novell som berättar om kvinnan i medelålder som hyr en stuga i skärgården över sommaren. Hon berättar i jag-form om när hon träffar en tio år yngre man som bor på ön tillsammans med sina tre barn. De träffas och umgås ett helt år, oftast hemma hos henne. Kanske är han tafatt men det blir inget sex, och hon tänker inte ta något initiativ. Han säger att han känner ingen åtrå till henne.


Novell IV hos Ugglan:
15. Läs en novell vars titel börjar och slutar på samma bokstav.

12 kommentarer:

Znogge sa...

Bodil Malmstens verk uppskattas av många.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tycker mycket om fet hon har skrivit.

Mösstanten sa...

Verkar vara en novell med mycke i som ger en funderingar.

Hannele på Hisingen sa...

Mösstanten, bra noveller väcker alltid tankar.

Violen sa...

Vore intressant att läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Violen, kolla på ditt bibliotek.

Ama de casa sa...

Noveller är oftast lite snopet korta :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det finns å mycket fina noveller för alla smaker ❤️

Ylva sa...

Bodil Malmsten skrev fint!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, ja, hennes (b)logg-böcker är fina, med humor.

Ugglanoboken sa...

Bodil Malmsten gillar jag, men jag tror faktiskt inte jag har läst så många av hennes noveller.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Malmsten har skrivit ganska varierat.