Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 februari 2019

Helena von Zweigbergk om prylar

Grejen med saker är en vacker personlig bok där Helena von Zweigbergk undersöker vårt förhållande till saker. Hon undrar vad vi vill med våra saker? Varför känns de så viktiga att skaffa? Kan de vara besjälade? Hon vänder ut och in på sitt hem och alla dess prylar, reflekterar över vad de kommunicerar, hur de bär historia och känslor.

"Vi lever i en bulimisk kultur. Å ena sidan ett genomkommersiellt samhälle som ser till att vi ständigt känner oss missnöjda och där svaren och tillfredsställelsen är KÖP! Å andra sidan ständiga uppmaningar om att rensa och göra sig av med. Som om befriandet  av saker skulle innebära en djupare mänsklig frigörelse."

14 kommentarer:

Znogge sa...

Det är onekligen lite dubbla budskap där! Dock kan jag tycka att det är befriande att rensa ut saker som inte används. Dammsamlare är inget för mig!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, saker en tycker om samlar inte damm!

Mösstanten sa...

Intressant. Vi är nog skapade till att samla. För mycket länge sedan behövde vi det. Men nu när vi har tillgång till så mycket kan det bli för mycket och att vi kommer hem med en massa skräp som vi inte behöver. Men jag skulle inte vilja leva riktigt minimalistiskt.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag kommer inte hem med skräp...

Yasmine sa...

Låter som en väldigt bra bok. Citatet är verkligen klockrent!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, låna boken på biblioteket, tankeväckande.

Ama de casa sa...

Jag är inte så mycket för saker och hade inte svårt att göra mig av med 99,9% av bohaget när vi flyttade hit till Spanien.
Fast just nu verkar jag vara helt insnöad på att hitta en lavalampa... :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det där varierar... nu har jag slutat att flytta, uppskattar de saker jag har, vårdar och tar hand om dem.

KajsaLisa sa...

Den där lät rätt kul, tar våra ilandsproblem på allvar :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, en kan ju även behålla sina prylar, vårda dem och inte köpa nytt :)

Ylva sa...

Hon tänkte på samma sak i romanen Totalskada. Intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, Totalskada har jag inte vågat läsa...

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den lät intressant den här. Ska kolla upp på bibblan. Tack för tips! :D

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, riktigt intressant och tankeväckande bok.