Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 september 2020

min favoritläsplats - kulturfråga

Var läser du helst? Vilka tillbehör behövs för att skapa den perfekta lässtunden? …undrar Enligt O i  Kulturfrågan. 
Mest trädgårdsböcker här, ända upp till taket. Vi har flera läsplatser; går runt efter dagsljus. På sommaren går jag runt huset ute, alla väderstreck, väljer plats beroende på vädret, skugga i varmt väder.
påfågelsrummet har jag rosa stege, behövs för korta jag. Min nyaste läsplats kom till när sonen bytte ut en gammal hylla till Billys i mitt lilla påfågelrum. Stegen är viktig; bokhyllorna når till taket och jag är kort. Ett litet vridbart läsbord, fotpall, flera olika lampor.

33 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Bokhyllor ända upp till taket, det låter som du har några böcker.
På sommaren är det skönt när man kan läsa ute, längtar.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, jag har många böcker, även olästa :)
Jag längtar också, lite mer sol och en filt.

znogge sa...

Billyhyllorna slokar många böcker och är verkligen bra!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och man kan välja olika träslag efter smak ❤️

Mrs Calloway sa...

läsplatserna varierar. på våren/sommaren ute under en tall och med havsbrus i öronen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst är det härligt att flytta runt!

Klimakteriehäxan sa...

Längtar också efter uteläsarväder!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, visst är det härligt med dagsljus!

Ela sa...

Stege är bra! Skulle jag också behöva en.

Hanneles bokparadis sa...

Ela, mycket praktiskt med stege, har en annan i det andra rummet med mina bokhyllor.

wiolettan sa...

Du verkar ha nästan lika många böcker i dina bokhyllor som vi har här hemma. Vi har två bokhyllor ifrån golv till tak, plus två halva, kan man säga.
Skönt detta med stegen, det ser trivsamt ut över lag.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, jo, det har blivit ett helt eget bibliotek här hemma.

Ulrica (Kulturkollo) sa...

Så härligt med böcker överallt och många läsplatser. Man kan inte missta sig på att det bor en bokälskare i det här hemmet!

Hanneles bokparadis sa...

Ulrica, kanske överdriver vi lite... men jag stortrivs!

Yasmine sa...

Vad härligt att förflytta sig lite när man läser! :)

Znogge sa...

Vilket härligt påfågelsrum du har!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, bra för kroppen och knoppen att variera.

Znogge, jag stortrivs i mitt lilla påfågelsrum!

Annette sa...

Så härligt med ett bibliotek :) Jag skulle också vilja ha bokhyllor till taket, jag behöver mycket mer plats till alla böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, Billys kan en bygga på efteråt efter behov.

Åsa sa...

Dagsljus bäst, och nu får vi mer av den varan framöver. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, skönt när det är mer ljust nu :)

Anna sa...

Härligt med ett hem fullt av böcker!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, härligt att barnen flyttat och lämnat mer plats!

Robert W sa...

"Påfågelsrummet" var ett vackert namn!
(PS. Är detta inlägget från 2017?)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, återvinning är både smart och ekonomiskt! Det finns många påfågelstavlor och påfåglar i detta lilla rum.

Mrs Calloway sa...

jag ser att jag redan svarat. ute är väldigt härligt att läsa. jag har ingen stege. endast en trebent, livsfarlig pall

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag skulle inte klara mig utan stege, livsfarlig pall tycker jag du ska låta bli! Idag har vi +20°C och kan fortfarande läsa ute på altanen, helt underbart.

Znogge sa...

Härligt att ha många läsplatser att välja bland! En stadig stege är bra att ha.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, viktigt, jag skulle inte riskera brutna ben.

enligt O sa...

Påfågelrum låter trevligt och jag tycker verkligen om stegen!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, helt rätt färg på stegen 🦚

Ama de casa sa...

Jag läser där jag råkar sätta mig ned. Har ingen speciell plats...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det fungerar nog utmärkt... så gör jag när jag inte är hemma.