Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 juli 2019

Cornwall à la Rosamunde Pilcher

Rosamunde Pilchers värld av Siv Bublitz innehåller härliga bilder från Cornwall och citat ur Pilchers böcker. Även bilder från London och några på Pilchers hus.

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag minns att jag tyckte att Snäcksamlarna var en intressant generationsroman som handlade om en mors förhållande till barnen. inte helt enkelt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jo, jag gillar Rosamunde Pilchers sätt att beskriva generationsklyftor. Hon kan vara trovärdig både när hon beskriver de äldre och yngre.

znogge sa...

Ja, henne har man läst en del av. Trevliga romaner!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, riktiga feel good-romaner.

Maria sa...

oi tykkään juuri näistä myös!

Hanneles bokparadis sa...

Maria, näistä tulee hyvä mieli.

Mösstanten sa...

Rosamund Pilcher har jag aldrig läst något av. Kanske har jag missat något bra?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det har du om du gillar det brittiska 🇬🇧

Klimakteriehäxan sa...

"Snäcksamlarna" läste jag, och gillade. Ännu en av dessa brittiska historier där folk oavbrutet dricker drinkar och kör bil ... och det är ju "based on a true story", enligt min erfarenhet! Tror de enda nyktra bilförare jag åkt med i England varit taxichaufförer. Om nu de har avstått sin pubrunda på rasten?

Ama de casa sa...

Jag var på ridläger i Cornwall en månad när jag var 12. Minns att det var så fantastiskt fint! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte var det bilar som fastnade i mitt minne... utan miljöer och relationer.

Ama, lyckliga du!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den här boken hittade jag på bibblans gallring nu i våras. Blev helt lyrisk, den var ju tvungen att följa med hem! :D September läste jag förra året, i september såklart ;) och tyckte mycket om den.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, vilket trevligt fynd, jag gillar Pilcher, fortfarande läsvärd.

skogsnuvan sa...

Hon är en av mina favoritförfattare och jag har läst alla hennes svensköversatta böcker.