Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 oktober 2019

Agatha Christie, en tuff kvinna i svtPlay

Agatha Christie, deckardrottningen, riktigt bra tysk dokumentär från 2018: "Två äkta män, 19 pjäser och mer än 80 böcker. Världens mest kända författare av deckargåtor var verkligen produktiv. Också hennes person var en gåta. Medvetet höll den blyga Agatha sitt privatliv borta från offentligheten. Hercule Poirot och miss Marple var två av hennes skapelser. Men det största mysteriet skapade hon runt sin egen person 1926 - då hon iscensatte sitt eget försvinnande." Se: HÄR.

7 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Tack för tipset, låter kul!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, väldigt brittiskt! 🇬🇧

Znogge sa...

Tack för tipset! Den vill jag se. Christies böcker var bland dem första som jag läste när jag övergick till vuxenböcker.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en riktigt tuff kvinna.

Mösstanten sa...

Den har jag sett. Riktigt bra, precis som du säger. Vilken handlingskraftig och tuff kvinna.

Lena i Wales sa...

En intressant personlighet och annorlunda privatliv.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nyfiken på att testa allt nytt, kunde även flyga själv!

Lena i Wales, en intressant tuff kvinna som inte var rädd, nyfiken.